נוירואימונולוגיה

לקווינימוד אוראליLAQUINIMOD) ) לטיפול בטרשת נפוצה הפחית משמעותית את פעילות המחלה והנכות המצטברת, ובו בזמן שמר על פרופיל בטיחותי גבוה וסבילות טובה לטיפול (הודעת חברת טבע)

להלן הודעת חברת טבע היום בנושא:

— המחקר הקליני שלב III ALLEGRO השיג את היעד הקליני הראשי של הפחתה ניכרת בפעילות המחלה ואת היעדים הקליניים המשניים:


  • 23 אחוזים ירידה בשיעור ההתקפים השנתי

  • 36 אחוזים הפחתה בהתקדמות הנכות המצטברת

  • 33 אחוזים הפחתה בהתנוונות המוח

  • הטיפול נמצא בטוח, ללא השפעה של דיכוי מערכת החיסון, וברמת סבילות גבוהה

— נתונים פרהקליניים חדשים נוספים מראים כי ללקווינימוד מנגנון פעולה להגנה עצבית (neuroprotection)

טבע ו(OMX NORDIC: ACTI) Active Biotech AB הודיעו היום על תוצאות מחקר ה- ALLEGRO , מחקר קליני דו-שנתי שלב III להערכת הלקווינימוד, תכשיר בפיתוח, אימונומודולטור (משפיע על מערכת החיסון), הניתן אוראלית אחת ליום, לטיפול בטרשת נפוצה בשלב ההתקפי (RRMS ).

נתונים אלו יוצגו במושב ה”חדשות החמות” ממחקרים, בכנס השנתי של האקדמיה האמריקנית לנוירולוגיה (AAN ).

במחקר ה- ALLEGRO , לקווינימוד הדגים הפחתה מובהקת סטטיסטית של 23 אחוזים בשיעור ההתקפים השנתי (p=0.0024 ), יעד המחקר הראשי, במקביל להפחתה מובהקת של 36% אחוז בסיכון לנכות מצטברת, על פי חישוב  מדד לדירוג הנכות EDSS   Expanded Disability Status Scale) ) (p = 0.0122 ).

בחולים שטופלו בלקווינימוד הודגמה הפחתה משמעותית באובדן רקמת מוח, כפי שנמדד בירידה של 33 אחוזים בקצב התנוונות המוח (p < 0.0001 ).

“תוצאות מחקר ה- ALLEGRO טובות מאד, מאחר והן מעידות  שהלקווינימוד האוראלי הוא אופציה טיפולית שמפחיתה בצורה בטוחה את פעילות המחלה ואת קצב התקדמותה “, אמר החוקר הראשי, פרופסור ג’יאנקרלו קומי, מנהל המחלקה הנוירולוגית והמכון לנוירולוגיה ניסויית באוניברסיטת ויטה סלוט, סאן רפאל, איטליה. “ניסויים פרה-קליניים נוספים שהוצגו בכנס השנתי  מציעים שתכשיר הלקווינימוד מפעיל מנגנון פעולה הגנתי (neuroprotection) , חדש וייחודי בתוך מערכת העצבים המרכזית, שגורם להפחתה ניכרת בנזק העצבי העיקרי שנגרם מהמחלה.

לקווינימוד נמצא בטוח לשימוש ובעל רמת סבילות טובה, ללא השפעות של דיכוי מערכת החיסון (immunosuppressive) . התדירות הכוללת של תופעות הלוואי , כולל שכיחות של זיהומים, דומה לזו שנצפתה בקבוצת המטופלים בתרופת דמה. תופעות הלוואי שדווחו בשכיחות גבוהה יותר היו כאבי ראש, הצטננות וכאבי גב. שכיחות המקרים של עלייה ברמת אנזימי כבד הייתה גבוהה יותר בחולים שטופלו בלקווינימוד; עם זאת, עליות אלה היו זמניות, הפיכות, וללא תסמינים. לא נרשמו שום מקרי מוות בחולים שטופלו בלקווינימוד.  

התוצאות החיוביות של מחקר ה- ALLEGRO נתמכות בנתונים פרה-קליניים חדשים, שמוצגים אף הם בכנס ה- AAN . נתונים אלו מבססים את מנגנון הפעולה של לקווינימוד, הפועל להפחתה בנזק לאקסונים (סיבי עצב) – הגורם המכריע בנכות קלינית קבועה בטרשת נפוצה.

נתונים ממודל הקופריזון (cuprizone ), שתוכנן לחקור את ההשפעה על הניוון העצבי (neurodegeneration) ללא תלות בדלקת, הראו שלקווינימוד הפחית את מידת איבוד שכבת המיאלין (מעטה העוטף סיבים עצביים) ואת הנזק לאקסונים ובו בזמן גרם לשימור של יותר תאים מייצרי מיאלין. השפעה ייחודית זו מציעה הפחתה ישירה בנזק לעצבים במערכת העצבים המרכזית (neuroprotection) . בנוסף, נראה שלקווינימוד מווסת את מסלול ה- brain-derived neurotrophic factor  (BDNF ), גורם מפתח בשמירה על שלמות האקסונים.

תוצאות מחקר ה- ALLEGRO ,  הן תוצאות מעולות  כיוון שהן מדגימות אפקט משמעותי לתכשיר הלוויקינימוד, בהאטת התקדמות הנכות המצטברת שהוא יעד הטיפול העיקרי בטרשת הנפוצה,” אמר פרופסור יצחק פטרבורג, סמנכ”ל בכיר לפיתוח מוצרים ייחודיים בטבע. “נוסיף על כך את נתוני היעילות, הבטיחות והסבילות שראינו עד כה, הרי שלקווינימוד עשוי להוות הבטחה טיפולית אמיתית לקהילת המטפלים והמטופלים בטרשת נפוצה.”

המחקר הקליני השני שלב III של לקווינימוד, BRAVO , צפוי להסתיים ברבעון השלישי 2011. הגשות לרישום התכשיר בארה”ב ואירופה מתוכננות לאחר מכן.

שיחת ועידה

טבע הציגה את תוצאות המחקר בשיחת ועידה בתאריך 11 באפריל, 2011 בשעה 19:00 על פי שעון ניו יורק. ניתן להקשיב לשידור חוזר של השיחה באתר החברה בכתובת – http://www.tevapharm.com/financial/ .

אודות מחקר ה- ALLEGRO

מחקר ה- ALLEGRO הוא מחקר קליני שלב III רב-לאומי, כפול סמיות, שתוכנן להעריך את יעילות, בטיחות וסבילות הטיפול בלקווינימוד בהשוואה למתן לתרופת דמה בטיפול בטרשת נפוצה בשלב ההתקפי. המחקר נערך ב- 139 מרכזים רפואיים ב- 24 מדינות. לניסוי גויסו 1,106 חולים בטרשת נפוצה בשלב ההתקפי אשר הוקצו אקראית לטיפול בלאקווינימוד 0.6 מ”ג או לטיפול בפלסיבו. המדד העיקרי להצלחת המחקר היה שיעור ההתקפים השנתי (annualized relapse rate) . מדדים משניים כללו מוגבלות מצטברת, ושינויים במספר הנגעים הפעילים במוח הנאמדים בסריקות MRI .

80 אחוזים מן המטופלים בלקווינימוד ו- 77 אחוזים מן המטופלים בפלסיבו (דמה) סיימו את המחקר הדו-שנתי. לחולים אשר סיימו את מחקר ה- ALLEGRO ניתנה האפשרות להמשיך בטיפול בלקווינימוד במינון 0.6 מ”ג ליום בשלב הארכה, עד אשר התרופה תהיה מאושרת לשיווק.

אודות לקווינימוד

לקווינימוד הוא תכשיר חדש, אימונומודולטור (משפיע על מערכת החיסון), הניתן אוראלית אחת ליום. התכשיר פותח לטיפול במחלת הטרשת הנפוצה בשלב ההתקפי (RRMS ). מערך הפיתוח הקליני של לקווינימוד מורכב משני מחקרים עיקריים גלובאלים שלב III   ALLEGROו-BRAVO .

המחקר הקליני השני, BRAVO (benefit-risk assessment of Avonex® and laquinimod) , הוא מחקר שלב III , רב-לאומי, רב מרכזי, אקראי, כפול סמיות, שנערך בקבוצות מחקר מקבילות, בבקרת פלסיבו, ומתוכנן להעריך את יעילות, בטיחות וסבילות הטיפול האוראלי לקווינימוד במינון 0.6 מ”ג בהשוואה למתן פלסיבו ולספק נתוני תועלת- סיכון ללאקווינימוד לעומת הטיפול הזמין כיום ב-Avonex® הניתן בהזרקה. גיוס של 1,332 מטופלים ב- 154 מרכזים רפואים בארה”ב, אירופה, ישראל ודרום אפריקה הושלם ביוני 2009. תוצאות המחקר צפויות להתקבל ברבעון השלישי של 2011.  

נוסף על המחקרים הקלינים בתחום הטרשת הנפוצה, לקווינימוד אף נבדק במחקרים קליניים שלב II לטיפול במחלת הקרוהן ולטיפול במחלת הזאבת (lupus) כמו גם למחלות אוטואימוניות נוספות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • נציבות התרופות האירופית מזהירה מפני סיכון לתגובה אנפילקטית לטיפול ב-Glatiramer Acetate (מתוך הודעת ה-EMA)

    נציבות התרופות האירופית מזהירה מפני סיכון לתגובה אנפילקטית לטיפול ב-Glatiramer Acetate (מתוך הודעת ה-EMA)

    אנשי צוות רפואי באיחוד האירופי קיבלו הודעה המזהירה מפני סיכון לתגובות אנפילקטיות בחולים עם טרשת נפוצה המטופלים ב- Glatiramer Acetate(קופקסון), כאשר תגובות אלו עלולות להופיע גם שני לאחר התחלת הטיפול התרופתי. המומחים מסבירים כי Glatiramer Acetate הינו טיפול תרופתי לטרשת נפוצה התקפית, הניתן בצורת זריקה. התרופה משמשת לטיפול בטרשת נפוצה מזה למעלה משני עשורים עם […]

  • הפסקת תרופות מסוימות מלווה בסיכון מוגבר להתלקחות טרשת נפוצה (JAMA Neurol)

    הפסקת תרופות מסוימות מלווה בסיכון מוגבר להתלקחות טרשת נפוצה (JAMA Neurol)

    הפסקת טיפולים בעלי יעילות גבוהה המשפיעים על תנועת תאי מערכת החיסון, דוגמת Natalizumab (טייסברי) או Fingolimod (גילניה), מלווה בעליה משמעותית בסיכון להתלקחות בקשישים עם טרשת נפוצה, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology. עם זאת, הפסקת טיפולים המפחיתים ספירת תאי B, דוגמת טיפול כנגד CD20, אינו מלווה בסיכון מוגבר להתלקחות המחלה. מחקר העוקבה התצפיתי […]

  • ההשפעה של פעילות טרשת נפוצה אצל האם על התוצאות ביילודים (Mult Scler Relat Disord)

    ההשפעה של פעילות טרשת נפוצה אצל האם על התוצאות ביילודים (Mult Scler Relat Disord)

    במאמר שפורסם בכתב העת Multiple Sclerosis and Related Disorders מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בנשים עם טרשת נפוצה עם פעילות מחלה במהלך ההיריון לא תועד סיכון מוגבר משמעותית לסיבוכים ביילוד, בהשוואה לנשים עם טרשת נפוצה ללא מחלה פעילה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טרשת נפוצה אצל האם נקשרה עם סיכון מוגבר […]

  • טיפול ב-Clemastine Fumarate מלווה בהתקדמות מוגבלות מואצת בחולים עם טרשת נפוצה (מתוך כנס ACTRIMS)

    טיפול ב-Clemastine Fumarate מלווה בהתקדמות מוגבלות מואצת בחולים עם טרשת נפוצה (מתוך כנס ACTRIMS)

    טיפול ב- Clemastine Fumarate לווה בהאצת מחלה והתקדמות מוגבלות עקב פירופטוזיס בקבוצה קטנה של חולים עם טרשת נפוצה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ACTRIMS. טיפול בתרופות המשפיעות על מהלך המחלה מעכב פעילות נגעי טרשת נפוצה; עם זאת, תתכן התקדמות פעילות מחוץ לנגעים, כולל דה-מיילינציה. מאחר ועדויות קודמות הציעו כי Clemastine Fumarate, אנטי-היסטמין הנמכר ללא […]

  • שינה טובה מלווה בשיפור זיכרון מילולי בחולים עם טרשת נפוצה (מתוך כנס ACTRIMS)

    שינה טובה מלווה בשיפור זיכרון מילולי בחולים עם טרשת נפוצה (מתוך כנס ACTRIMS)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ACTRIMS עולה כי בחולים עם טרשת נפוצה והפרעות זיכרון, שיפור איכות השינה מלווה בשיפור זיכרון מילולי. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חלק גדול מהחולים עם טרשת נפוצה סובלים מבעיות זיכרון, אם כי אין מחקרים להערכת אמצעים לשיפור הזיכרון, דוגמת שיקום קוגניטיבי וטיפול תרופתי. מטרתם במחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר […]

  • סיכון גבוה כפליים לפרכוסים בחולים עם טרשת נפוצה  (J Neurol Neurosurg Psychiatry)

    סיכון גבוה כפליים לפרכוסים בחולים עם טרשת נפוצה  (J Neurol Neurosurg Psychiatry)

    בחולים עם טרשת נפוצה סיכון גבוה כמעט כפליים לפרכוסים, כאשר הסיכון גבוה עוד יותר בחולים תחת טיפול אימונומודולטורי לוויסות קולטן ספינגוזין-1-פוספט, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה של מחקרים אקראיים ומבוקרים, שפורסמה בכתב העת Journal of Neurology, Neurosurgery, and Psychiatry. מטה האנליזה כללה 63 מחקרים אקראיים ומבוקרים בשלב 3 עם 53,535 חולים. מרבית המחקרים שנכללו בסקירה […]

  • טיפול ב- Vidofludimus עשוי להקל על עייפות בחולים עם טרשת נפוצה (מתוך כנס ה-ACTRIMS)

    טיפול ב- Vidofludimus עשוי להקל על עייפות בחולים עם טרשת נפוצה (מתוך כנס ה-ACTRIMS)

    מתן טיפול פומי ב- Vidofludimusלחולים עם טרשת נפוצה הביא להקלה בתחושת עייפות לאורך 14 ימים לעומת פלסבו, כאשר הממצאים מעידים עם השפעה חיובית ארוכת-טווח של הטיפול התרופתי באוכלוסיית חולים זו, כך מדווחים חוקרים במהלך כנס ה-ACTRIMS. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לזהות יעדים אפשריים לעייפות בחולים עם טרשת נפוצה, מאחר והפתוגנזה של תסמין זה עדיין אינה […]

  • טיפול ב-Ozanimod מפחית משמעותית שיעורי התלקחות טרשת נפוצה (מתוך כנס ה-ACTRIMS)

    טיפול ב-Ozanimod מפחית משמעותית שיעורי התלקחות טרשת נפוצה (מתוך כנס ה-ACTRIMS)

    ממחקר הארכה בתווית-פתוחה, שתוצאותיו פורסמו במהלך כנס ACTRIMS, עולה כי טיפול ב- Ozanimod (זפוסיה) מהווה טיפול יעיל למניעת התקדמות מחלה בחולים עם טרשת נפוצה התקפית עם שיעורי התקדמות מוגבלות נמוכים לאחר חמש שנות טיפול. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מאר וטרשת נפוצה הינה מחלה מתקדמת ובלתי-הפיכה, ללא אפשרות ריפוי, חשוב להבין את התגובה ארוכת הטווח […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה