נוירואימונולוגיה

החלבון neurofilament H עשוי להוות סמן להדרדרות קוגניטיבית במטופלים עם HIV (מתוך כנס CROI)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס ה-18 לזיהומים רטרו-וירליים ואופורטוניסטים ( 18th Conference on Retroviruses and Opportunistic Infections ) עולה כי החלבון neurofilament H (או neuronal heavy chain neurofilament ) ב-CSF של מטופלים עם HIV עשוי להוות סמן להדרדרות קוגניטיבית על רקע המחלה.

במחקר זה חיפשו החוקרים ביומרקרים פוטנציאליים להדרדרות הקוגניטיבית על רקע HIV . המניע למחקר היה דיווח כי מעל מחצית מהמטופלים עם הדבקה ב-HIV ורמת וירוס מאוזנת על ידי טיפול רטרו-וירלי, מפתחים הפרעות נוירוקוגניטיביות הקשורות ל-HIV . על מנת למזער ירידה קוגניטיבית זו, יש צורך במרקרים רגישים לזיהוי המצב.

בחיפוש אחר מרקר בדקו החוקרים נוזל חוט שדרה (CSF ) מ-76 מטופלים עם HIV עם רמות שונות של הפרעות נוירוקוגניטיביות. כמו כן, בדקו החוקרים CSF מ-9 מטופלים עם multiple sclerosis , וכן מ-9 מטופלים עם הפרעות נוירולוגיות אחרות, כולל pseudotumor cerebri וכן normal pressure hydrocephalus . את דגימות ה-CSF בדקו החוקרים לרמות החלבונים: neurofilament H, protein carbonyl, nitrotyrosine .

הכמות של neurofilament H נמצאה גבוהה באופן מובהק ב-CSF של כל המטופלים החיוביים ל-HIV לעומת מטופלים עם הפרעות נוירולוגיות אחרות או מטופלים עם HIV אך ללא הפרעה קוגניטיבית. במטופלים עם HIV עם קוגניציה תקינה, עם קוגניציה פגועה אך אסימפטומטיים או באלה עם הפרעה קלה רמת neurofilament H נמצאה דומה.

בהשוואת רמת neurofilament H לאחר פרק זמן של 6 חודשים, יחד עם הערכה קוגניטיבית, נמצא כי במטופלים עם ירידה בתפקוד הקוגניטיבי היו הרמות הגבוהות ביותר של neurofilament H , לעומת אלה עם רמה קוגניטיבית שלא החמירה או השתפרה.

רמות neurofilament H ורמות nitrotyrosine לא נמצאו קשורות לגיל, בעוד רמת protein carbonyl עלתה עם הגיל (בין גיל 30 לגיל 60).

החוקרים מסבירים כי neurofilament H הינו חלבון המיוצר על ידי נוירונים בלבד. על כן, נוכחותו ב-CSF משקפת נזק נוירונלי. הממצא המפתיע במחקר זה הינו נוכחות חלבון זה ב-CSF של מטופלים עם HIV ופגיעה קוגניטיבית, כמו גם במטופלים עם HIV ללא פגיעה סימפטומטית. החוקרים מניחים כי הדבר משקף נזק נוירונלי מוקדם במהלך המחלה. הדבר עשוי להשפיע על השיקולים בתזמון הטיפול יתכן ויש צורך בטיפול מוקדם יותר.

החוקרים מציינים כי ממצא זה עשוי לשנות את הגישה במחקרים קליניים. בעבר, התמקדו המחקרים במטופלים עם הפרעה קוגניטיבית חמורה. לאור ממצאים המחקר יש מקום לכלול גם מטופלים עם הפרעות קלות. יתכן ויש מקום לקיבוץ המטופלים על סמך רמות neurofilament H ב-CSF .

18th Conference on Retroviruses and Opportunistic Infections (CROI)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה