נוירואימונולוגיה

מהו הניסיון הקליני עם טיפול אימונומודולטורי בחולים עם טרשת נפוצה מסוג Relapsing-remitting? (מתוך European Journal of Neurology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של ירחון European Journal of Neurology ובו נכללו למעלה מתשעת אלפים חולים גרמנים עם טרשת נפוצה, עולה כי חלק ניכר מהחולים עם טרשת נפוצה מסוג התקפי-הפוגתי (Relapsing-remitting multiple sclerosis, RRMS) חווים התקדמות של המחלה. לדברי החוקרים, יש לשקול אסקלציה של הטיפול התרופתי בחולים אלו.

החוקרים מסבירים כי טיפול קו-ראשון בתכשירים אימונומודולטוריים כגון Interferon-beta או Glatiramer acetate (קופקסון) מקובל כטיפול בסיסי יעיל בחולים עם RRMS. עם זאת, נראה כי שיעור ניכר מחולים אלו אינו מרוויח כתוצאה מטיפול זה.

לפיכך, ביקשו החוקרים בעבודתם זו לבחון את השפעותיו של טיפול אימונומודולטורי כקו-ראשון בתנאי החיים הממשיים, וזאת באמצעות ניתוח רטרוספקטיבי של פעילות המחלה הקלינית והתת-קלינית במהלך השנה החולפת בקרב 9,916 חולי RRMS, מהם 7,896 חולים אשר קיבלו טיפול אימונומודולטורי. בנוסף, הוערכו גורמים הקשורים בהחלטות הרופא המטפל ביחס להחלפת הטיפול התרופתי.

החוקרים מדווחים כי מרבית החולים שקיבלו טיפול אימונומודולטורי (כ-66%) לא חוו התקף במהלך 12 החודשים החולפים. עם זאת, כ-34% מהם כן חוו התקף שכזה, ממצא העומד בקנה אחד עם שדווח במחקרים קליניים. כאשר התייחסו החוקרים גם לנתוני סריקות MRI, נמצא כי קרוב לרבע מהחולים (24%) מתאימים לשקילת החרפת הטיפול התרופתי לשימוש בנוגדן המונוקלונאלי Natalizumab (טייסברי).

החוקרים מוסיפים כי שיעור היארעות התקף בשנה החולפת (משמע 12 החודשים שקדמו מיד למועד ניתוח הנתונים) היה קשור בצורה חזקה עם שקילת החלפת הטיפול התרופתי הקיים בידי הרופא המטפל. בנוסף, נמצא כי החלפת הטיפול התרופתי נשקלה לעיתים תכופות יותר בקרב חולים צעירים. לבסוף, הם מציינים כי הקשר בין ממצאים ב-MRI בהיעדר תסמינים קליניים ובין שקילת האפשרות של החלפת הטיפול  התרופתי אינו ברור בשלב זה.

בהתבסס על תוצאותיהם אלו, מסכמים החוקרים כי התקדמות מחלת הטרשת הנפוצה חלה בחלק ניכר מהחולים עם RRMS, ומציעים כי בחולים אלו יש לשקול את האפשרות של החרפת הטיפול התרופתי.

European Journal of Neurology 2010

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה