נוירואימונולוגיה

מה רמת הדיוק בחציית כדורים? (מתוך J Adv Nurs)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של כתב העת Journal of Advanced Nursing עולה כי חציית כדורים על ידי שבירה ידנית, או בחיתוך על ידי מספריים או סכין סוטה באופן משמעותי מהמשקל הצפוי של חצי הכדור.

חציית כדורים היא פעולה נפוצה בכל מקום בו יש שימוש בכדורים בתי חולים, בתי אבות ואף בבתים פרטיים. אמנם, חציית הכדורים לרב אינה מדוייקת, וכן יש איבוד חומר פעיל במקרים רבים בצורת פרורים. מחקר זה בא להעריך את רמת הסטייה של משקל החצאים מהמשקל הצפוי, וכן את המשקל הממוצע של חלק הכדור שהולך לאיבוד בתהליך החצייה.

החוקרים ביקשו מ-5 מתנדבים לחצות 8 כדורים בגדלים וצורות שונות על ידי שימוש ב-3 שיטות חצייה שונות, המקובלות במקומות שונים:

1 חצייה באמצעות מכשיר מיוחד (Pilomat® )

2 שבירה ידנית של כדורים עם פס שבירה או גזירה עם מספריים של כדורים ללא פס שבירה

3 חיתוך עם סכין מטבח

הכדורים וחלקיהם נשקלו לפני ואחרי החיתוך על משקל בעל דיוק גבוה. כמעט שליש (31%) מהחצאים סטו מהמינון המתוכנן (חצי מינון הכדור השלם) ביותר מ-15%, ואילו 14% מהחצאים סטו ביותר מ-25%.

שיטה 1 נמצאה כמדוייקת ביותר מבחינת משקל החצאים יחסית למשקלם הצפוי (הבדל מובהק סטטיסטית יחסית לשיטות 2, 3). לא נמצא הבדל מובהק בין הדיוק של שיטה 2 ושיטה 3. כמו כן, נמצא כי בשיטה 1 קיים איבוד קטן יותר של חומר פעיל במהלך תהליך החצייה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חציית כדורים הינה תהליך לא מדוייק עם סטיות משמעותיות מהמינון הצפוי. הדבר עשוי להוביל להשלכות קליניות, במיוחד כאשר מדובר בתרופות עם טווח רעילות צר. במקרים בהם אין ברירה אלא לחצות כדור, ממליצים החוקרים על שימוש במכשיר מיוחד הבנוי לצורך זה.

J Adv Nurs. 2011;67:26-32

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה