נוירואימונולוגיה

סקירת הטיפול בתסמונת Tourette (מתוך NEJM)

מאת ד”ר אולה קראסיק

במאמר סקירה חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של New England Journal of Medicine (NEJM) מתארים מומחים בתחום הפרעות תנועה את הגישה לתסמונת Tourette .

התסמונת לרב מאובחנת קלינית, כאשר טיקים מוטוריים וקוליים נמשכים למשך לפחות שנה. לעתים קרובות הטיקים מדוכאים בנוכחות רופא, ולכן הזמן הטוב ביותר לחפש אותם הוא בזמן שהילד נכנס לחדר או יוצא ממנו. ברב הילדים אין צורך בבדיקות מעבדה או דימות עצבי על מנת להגיע לאבחנה.

המומחים מציינים כי כיום תסמונת Tourette נתפסת כהפרעה בספקטרום הנוירופסיכיאטרי. פעמים רבות הטיקים מלווים בסימפטומים obsessive-compulsive , שלא עונים על מלא הקריטריונים של OCD , כמו גם סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז, שלא עונים על מלא הקריטריונים של ADHD . מחקרים הראו קשרים תורשתיים ומקבצים משפחתיים של שלוש תסמונות אלה. השילוב של טיקים, סימפטומים של OCD ושל ADHD מכונה “הטריאדה של תסמונת Tourette “. האבחון וההערכה של מצבים פסיכיאטריים נלווים לתסמונת Tourette מתבצעים בעזרת כלים קליניים כגון Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale, Conners Parent or Teacher ADHD Rating Scale, Child Depression Inventory .

הטיפול מותאם לרמת ההפרעה בתפקוד היומיומי. טיקים ברמה קלה מטופלים לרב בחינוך והסבר לגבי התסמונת בשילוב עם יעוץ ותמיכה לחיזוק ההערכה העצמית. טיקים שמפריעים לתפקוד, בין אם בצורה של מבוכה חברתית או בצורה של פגיעה עצמית פיזית, הם התוויה לטיפול מדכא-טיקים. האופציות הטיפוליות כוללות צורה של טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT ) המכונה habit-reversal treatment , או טיפול תרופתי.

התרופות היחידות המאושרות על ידי ה-FDA האמריקאי לטיפול בתסמונת Tourette הן תרופות נוירולפטיות אנטיפסיכוטיות קלאסיות Haloperidol ו-Pimozide (אוראפ פורטה) אשר חוסמות רצפטורים לדופאמין מסוג D2 . גם Risperidone (ריספרדל) שהיא תרופה אנטיפסיכוטית אטיפית חדשה, יעילה בדיכוי טיקים.

פעמים רבות משתמשים רופאים בתרופות אחרות לפני התרופות האנטיפסיכוטיות, כגון אגוניסטים אלפא-2 אדרנרגיים Clonidine (נורמופרסאן) ו-Guanfacine . הסיבה לכך היא תופעות הלוואי של התרופות האנטיפסיכוטיות ישנוניות, דכאון, תאבון מוגבר ופרקינסוניזם. לתרופות האטיפיות אמנם פחות תופעות לוואי מוטוריות, אך הן קשורות לעליה משמעותית במשקל ואי סבילות לגלוקוז.

גישות נוספות אפשריות הן טיפול תרופתי משולב, שימוש ב-botulinum toxin , או deep brain stimulation . בנוסף, יש לטפל בסימפטומים של המצבים הנלווים.

בהנחיות להערכה, אבחון וטיפול בתסמונת Tourette ומצבים פסיכיאטריים נלווים, אשר פורסמו על ידי The Practice Parameter Group of the Tourette Syndrome Association , ההמלצות הן:


  • לטיפול בטיקים ברמה בינונית או קשה, הקו הראשון של הטיפול יהיה Clonidine או Guanfacine

  • בחולים עם טיק בודד המפריע לתפקוד ניתן לשקול טיפול ב-botulinum toxin

  • בטיקים ללא תגובה מספקת לאלפא-אגוניסטים, ניתן לשקול טיפול אנטיפסיכוטי ב-Risperidone, Pimozide, Fluphenazine

N Engl J Med. 2010;363:2332-2338

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה