נוירואימונולוגיה

קרינה סטראוטקטית עשוייה לסייע לטיפול בנוירלגיה טריגמינלית בחולי טרשת נפוצה (מתוך כנס ה-ASTRO)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס השנתי ה-52 של ה- American Society for Radiology Oncology (ASTRO), עולה כי טיפול בקרינה סטראוטקטית (Stereotactic radiosurgery) הוביל לשיכוך כאב בחולי טרשת נפוצה עם נוירלגיה טריגמינלית (Trigeminal neuralgia).

לדברי החוקרים, בעבודות קודמות נמצאה לקרינה סטראוטקטית יעילות לטיפול בנוירלגיה טריגמינלית, עם שיעורי תגובה גבוהים. עם זאת, עד כה לא ברור האם הטיפול יעיל גם בחולי טרשת נפוצה הסובלים מנוירלגיה טריגמינלית, בין היתר הודות להיעדר נתונים ארוכי טווח על תוצאות הטיפול באוכלוסיה זו. החוקרים מציינים כי טרשת נפוצה היא מחלה נדירה יחסית, ורק 2% מהחולים סובלים מנוירלגיה טריגמינלית.

מטרת המחקר הייתה להעריך את היעילות ארוכת הטווח של קרינה סטראוטקטית לטיפול בנוירלגיה טריגמינלית בחולי טרשת נפוצה.

המחקר כלל 13 משתתפים עם טרשת נפוצה ונוירלגיה טריגמינלית שקיבלו טיפול בקרינה סטרואטקטית בשנים 1998-2001. החוקרים מציינים כי אחד המשתתפים עבר טיפול דו-צדדי, ולכן המחקר כלל 14 טיפולים בסך הכל, לאורך חציון מעקב של 67 חודשים.

בעת ההצטרפות, ל-92.9% מהמשתתפים נצפה ציון עוצמת כאב בדרגה IV לפחות בסולם ה-Barrow Neurological Institute (BNI). מתוצאות המחקר עולה כי לאחר הטיפול נצפה ב-57.1% מהמשתתפים ציון BNI של I, ל-7.1% משתתפים היה ציון BNI של II, ול-35.7% משתתפים היה ציון BNI של 35.7%. שיפור בציון ה-BNI נצפה ב-57.1% מהמקרים.

החוקרים מוסיפים כי 6 מהמשתתפים הפסיקו ליטול את הטיפול התרופתי שניתן להם בשל הנוירלגיה הטריגמינלית. הם מדווחים כי בקרב משתתפים שהגיבו לטיפול הראשון, חציון משך ההקלה בכאב היה 36 חודשים.

במחקר לא נצפו סיבוכים מז’וריים. משתתף אחד סבל מנימול חדש בפנים, ומשתתף אחר סבל מנימול חולף.

לאור התוצאות אומרים החוקרים כי קרינה סטראוטקטית היא חלופה טובה לטיפול ניתוחי או תרופתי בנוירלגיה טריגמינלית. הם מציינים כי המחקר כלל חציון מעקב של 5 שנים לאחר הטיפול, ומוסיפים כי מדובר במעקב הממושך ביותר שנערך עד כה במסגרת מחקרית. עם זאת, הם מדגישים כי דרושים מחקרים נוספים על מנת לאשר את התוצאות.

מתוך הכנס 52nd Annual Meeting of the American Society for Radiology Oncology (ASTRO).

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה