נוירואימונולוגיה

האם התכשיר Natalizumab עשוי לשפר עיבוד שפתי בחולים עם טרשת נפוצה? (מתוך כנס CMSC)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי ה-24 של ה-Consortium of Multiple Sclerosis Centers (CMSC) והכינוס המשותף ה-3 של ה-Americas Committee for Treatment and Research in Multiple Sclerosis (ACTRIMS) עולה כי טיפול ב-Natalizumab (טייסברי) עשוי להביא לשיפור בעיבוד השפתי ובשליפת חומר מילולי שנרכש לאחרונה בחולים עם טרשת נפוצה (Multiple Sclerosis, MS).

החוקרים ביקשו להשוות את ההשפעה של Natalizumab לטיפול בתרופות אחרות המשנות את מהלך המחלה בחולים עם טרשת נפוצה. נכללו במחקר 46 חולים אשר טופלו ב-Natalizumab (בגיל ממוצע של 43.2±9.1 שנים; מספר ממוצע של שנות השכלה, 15.1±2.5 שנים; 76% נשים; Interest Interval ממוצע, 14.9±3.9 חודשים). החולים הראו ציון ממוצע של מדד ה-Expanded Disability Status Scale (EDSS) של 3.8±2.2 נקודות ומשך מחלתם היה פחות מחמש שנים ב-9%, בין 5-10 שנים ב-50% ולמעלה מעשר שנים ב-41% מהחולים.

החולים עברו מבחן ממוחשב בן 30 עד 60 דקות אשר נועד להעריך פגיעה קוגניטיבית קלה (המכונה Mindstreams). כל נבדק נבחן פעם אחת לפני תחילת הטיפול או מוקדם במהלכו (עד שלושה עירויים של התרופה), ופעם נוספת לאחר השלמת חלק ניכר יותר מהטיפולים (למעלה מתשעה עירויים).

בקבוצת הביקורת נכללו 37 חולים יציבים, מהם עשרה טופלו ב- Interferon Beta-1a (Avonex), חמישה טופלו ב- Interferon Beta-1b (Betaseron), חמישה טופלו ב-Interferon Beta-1a (Rebif), חמישה נוספים טופלו ב-CombiRX, ארבעה טופלו ב-Glatiramer Acetate (Copaxone) ושמונה היו ללא טיפול כלל. בקבוצה זו עמד הגיל הממוצע על 45.8±10.8 שנים, רמת ההשכלה על 14.9±3.6 שנים, 78% מהם היו נשים, וה-Interest Innterval עמד על 18.3±5.0 חודשים. ציון מדד ה-EDSS הממוצע היה 2.8±1.8 נקודות ומשך המחלה היה פחות מחמש שנים ב-32%, בין 5-10 שנים ב-43% ולמעלה מעשר שנים ב-24% מהחולים.

החוקרים עשו שימוש בחישובים חוזרים של Analysis of variance (ANOVA)על מנת להעריך את השיפור במדד ה-EDSS, את מדדי התחומים הקוגניטיביים המתוקננים לגיל ולהשכלה, ואת המדיע הגולמי מהמבחנים הפרטניים. על מנת להעריך את גודל ההשפעה, חישבו החוקרים את ערך ה-Cohen’s d.

החוקרים מדווחים כי נצפה שיפור בקבוצת ה-Natalizumab (p=0.04; d=0.21) אולם לא כך בקבוצת הביקורת (p=0.15; d=0.11) ביחס לתפקוד הזיכרון, ובמיוחד הזיכרון המילולי (p בין 0.001 ו-0.004 ו-d בין 0.43 ו-0.55 עבור קבוצת ה-Natalizumab; p בין 0.18 ו-0.62 ו-d בין 0.02 ו-0.14 עבור קבוצת הביקורת). בנוסף, הראתה קבוצת ה-Natalizumab שיפור גם בתפקודי המילולי (p=0.005; d=0.07). השיפור נצפה במבחנים של התאמה וחריזה, וכן נצפה שיפור במדד ה-EDSS (p=0.03, d=0.45 בקבוצת ה-Natalizumab לעומת p=0.26, d=0.05 בקבוצת הביקורת).

לדברי החוקרים, לא ציפו לראות שיפור בתפקוד הקוגניטיבי בפרק זמן קצר זה. הם מוסיפים כי מבחן ה-Mindstreams בו עשו שימוש היה יעיל, וכי קשה מאוד להעריך תפקוד קוגניטיבי בחולים עם טרשת נפוצה. מבחן זה סיפק מידע קל ליישום, הם מציינים, והינו קצר ואינו מעייף עבור הנבדקים. לטענתם, כלים נוירולוגיים כמותיים אלו איפשרו להם לראות מה משמעותו של כישלון טיפולי ומהי הצלחה טיפולית. הם מציינים כי התכשיר Natalizumab (טייסברי) הינו אחד הטיפולים שהינם ככל הנראה יעילים יותר בדיכוי הדלקת במערכת העצבים המרכזית, ויתכן ומאפשר למוח להתאושש. בנוסף, יתכן וחולים אלו ימשיכו להשתפר עם עיכוב התקדמות המחלה, הם מציעים.

החוקרים מביעים ביקורת כלפי השימוש הנרחב במדד ה-EDSS בהשוואה למבחנים הממוחשבים בהם נעשה שימוש במחקרם זה, וטוענים כי יש בזה הראשון משום שימוש ב’שיטות נוירולוגיות מעידן האבן’ על מנת לקבוע כיצד לטפל בחולים. מאידך, מומחים אחרים שנכחו בכנס היו מסופקים ביחס לשיטה החדשה, וטענו כי היו רוצים לראות תיקוף נוסף של שיטות אלו בטרם יישומן בצורה נרחבת.

אחד המומחים שנכח בכנס הביע ספק לגבי הממצא לפיו היו שיפורים בעיבוד השפתי בעקבות הטיפול. לדבריו, מסקנות המחקר הנוכחי הינן מפתיעות, מאחר והפרעות בשפה אינן הבעיה בטרשת נפוצה. בדרך כלל, הוא מסביר, הכישורים השפתיים שמורים יחסית בהשוואה למהירות העיבוד ולזיכרון העבודה.

מתוך הכנס השנתי ה-24 של ה-Consortium of Multiple Sclerosis Centers (CMSC) והכינוס המשותף ה-3 של ה-Americas Committee for Treatment and Research in Multiple Sclerosis (ACTRIMS), שנערך בחודש יולי 2010 בסן-אנטוניו, טקסס.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת סיבים משפיעה על המטבוליזם של המעי הדק ומעודדת שחרור הורמון מעי מדכא-תאבון, PYY (או Peptide Tyrosine Tyrosine), יותר מדיאטה דלת-סיבים, זאת ללא תלות בהרכב המזון, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Science Translational Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעה של דיאטה דלת סיבים ועתירת סיבים על שחרור הורמוני מערכת עיכול, כולל PYY ו-GLP-1. […]

  • יעילות ובטיחות Linvoseltamab לטיפול במיאלומה נפוצה עמידה או חוזרת (J Clin Oncol)

    יעילות ובטיחות Linvoseltamab לטיפול במיאלומה נפוצה עמידה או חוזרת (J Clin Oncol)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ב-Linvoseltamab במינון 200 מ”ג הוביל לתגובה עמוקה וממושכת, עם חציון משך תגובה של 29.4 חודשים בחולים עם מיאלומה נפוצה עמידה או חוזרת, עם פרופיל בטיחות סביר. החוקרים מסבירים כי מדובר במחקר בשלב I/II הראשון בבני אדם להערכת […]

  • גן חדש למחלת הפרקינסון (EAN 2024)

    גן חדש למחלת הפרקינסון (EAN 2024)

    גן חדש למחלת פרקינסון בגיל מוקדם זוהה, תגלית שמומחים מאמינים כי תהיה לה השלכות קליניות חשובות בעתיד הלא רחוק, כך עולה מכנס האקדמיה האירופאית לנוירולוגיה 2024

  • עדויות חדשות תומכות בבטיחות ויעילות Rimegepant במבוגרים עם מיגרנה וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם (Pain Ther)

    עדויות חדשות תומכות בבטיחות ויעילות Rimegepant במבוגרים עם מיגרנה וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם (Pain Ther)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pain and Therapy מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Rimegepant (נורטק) מהווה טיפול בטוח ונסבל היטב במבוגרים עם מיגרנה וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, כולל אלו בסיכון בינוני-עד-גבוה למחלות לב וכלי דם. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גורמי סיכון קרדיווסקולאריים עלולים להגביל את אפשרויות הטיפול כנגד מיגרנה. […]

  • היעילות והבטיחות של Infliximab ו-Adalimumab בחולים עם מחלת מעי דלקתית (Inflammopharmacology)

    היעילות והבטיחות של Infliximab ו-Adalimumab בחולים עם מחלת מעי דלקתית (Inflammopharmacology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Inflammopharamcology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הן Adalimumab (יומירה) והן Infliximab (רמסימה) הדגימו פרופיל בטיחות חיובי ויעילות משמעותית עם עדות לתגובה מעבדתית בחולים עם מחלת מעי דלקתית בדרגה בינונית-עד-חמורה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Infliximab ו-Adalimumab משמשים לעיתים קרובות לטיפול בחולים עם מחלת מעי דלקתית בדרגה בינונית-עד-חמורה. […]

  • נציבות התרופות האירופית מזהירה מפני סיכון לתגובה אנפילקטית לטיפול ב-Glatiramer Acetate (מתוך הודעת ה-EMA)

    נציבות התרופות האירופית מזהירה מפני סיכון לתגובה אנפילקטית לטיפול ב-Glatiramer Acetate (מתוך הודעת ה-EMA)

    אנשי צוות רפואי באיחוד האירופי קיבלו הודעה המזהירה מפני סיכון לתגובות אנפילקטיות בחולים עם טרשת נפוצה המטופלים ב- Glatiramer Acetate(קופקסון), כאשר תגובות אלו עלולות להופיע גם שני לאחר התחלת הטיפול התרופתי. המומחים מסבירים כי Glatiramer Acetate הינו טיפול תרופתי לטרשת נפוצה התקפית, הניתן בצורת זריקה. התרופה משמשת לטיפול בטרשת נפוצה מזה למעלה משני עשורים עם […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה