נוירואימונולוגיה

פעילות מנטאלית מונעת הידרדרות קוגניטיבית בטרשת נפוצה (מתוך Neurology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Neurology ב- 15 ביוני, עולה כי אורח חיים פעיל מבחינה מנטאלית עשוי להגן מפני ירידה קוגניטיבית המופיעה לעתים קרובות בטרשת נפוצה.

לדברי החוקרים, הממצאים מדגימים כי פעילויות עשירות עשויות לבנות רזרבות קוגניטיביות, אשר נחשבות כמעין מחסום המגן מפני אובדן זיכרון הקשור במחלה.

הם מוסיפים כי הבדלים ברזרבות הקוגניטיביות בקרב חולי טרשת נפוצה מסוגלים להסביר מדוע אנשים מסוימים יסבלו מבעיות זיכרון בשלבים מוקדמים של המחלה, בעוד שאחרים יסבלו מתופעה זו רק בשלב מאוחר, אם בכלל.

במחקר הנוכחי נכללו 44 נבדקים, אשר עברו הערכות נוירו פסיכולוגיות של למידה וזיכרון מילוליים וכן הערכה של יכולתם האינטלקטואלית בהתבסס על אוצר מילים.

הערכה של אטרופיה מוחית נעשתה באמצעות מדידת רוחב החדר השלישי בבדיקות MRI.

מתוצאות המחקר עולה כי לאטרופיה מוחית השפעה שלילית הן על למידה מילולית והן על זיכרון מילולי (p = 0.05, p < 0.05, בהתאמה), בעוד שלפעילות מנטאלית השפעה חיובית על למידה מילולית (p = 0.01).

בשלב שני חילקו החוקרים את הנבדקים עפ”י מידה רבה או מופחתת של אטרופיה מוחית וכן עפ”י מידה רבה או מופחתת של פעילות מנטאלית.  מתוצאות ניתוח זה, עולה כי נבדקים עם מידה רבה של אטרופיה מוחית ורמות נמוכות של פעילות מנטאלית מתקשים יותר ללמוד, בעוד שנבדקים עם רמות גבוהות של אטרופיה מוחית, אשר היו פעילים מנטאלית המידה רבה לא חוו קושי למידה.

החוקרים מסבירים כי יכולות למידה וזיכרון נותרו טובות בקרב אלו שאורח חייהם היה עשיר יותר, גם כאשר סבלו ממידה מסוימת של נזק מוחי.

לטענת החוקרים, חולים עם אורח חיים עשיר פחות עשויים להרוויח מהתערבויות מוקדמות אשר כוללות שיקום קוגניטיבי על מנת להפחית את הסיכון לפגיעה עתידית.

במאמר מערכת נלווה נכתב כי הרעיון של רזרבה קוגניטיבית בחולי טרשת נפוצה הוא חדשני, אולם מדגם המחקר הנוכחי היה קטן מדי מכדי להצדיק הנחיות קליניות כלשהן.  יחד עם זאת, מהמידע העולה מן המחקר, יהיה זה סביר לעודד חולי טרשת נפוצה להשתתף בפעילויות שיגבירו את הרזרבה הקוגניטיבית שלהם, הכוללות בין היתר, פעילות גופנית, קשרים חברתיים ופעילויות היוצרות גירוי ואתגר מנטאלי.

עוד נטען כי למחקר מספר מגבלות, הכוללות בין היתר הערכה מוגבלת של מידת הפעילות המנטאלית. 

יחד עם זאת, לאור ממצאי המחקר מעודדים החוקרים והמומחים המשך מחקר בנושא.

Neurology

Neurology, editorial

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה