נוירואימונולוגיה

טנגו עשוי לסייע לחולי פרקינסון (מתוך כנס ה- Movement Disorder Society)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- Movement Disorder Society, עולה כי שיעורי טנגו עשויים להוות שיטת שיקום חדשנית עבור חולי מחלת פרקינסון.

לדברי החוקרים, אחד מהשלבים הקריטיים במחלת הפרקינסון הינו כיפוף הגו, אשר כרוך פעמים רבות בהתחלת אובדן הרפלקסים הקשורים ליציבה.  לאחר שלב זה, מופיעה נטייה מוגברת לנפילות, הקשורה בסיכון מוגבר לשברים ואשפוז מרובים הדורשים זמני החלמה ארוכים.

שיפור ביציבה היה אחד מהיתרונות שהודגמו לאחר 5 שבועות של שיעורי ריקודי טנגו שבוצעו בקרב 10 חולי פרקינסון בשלב בינוני.  שיעורי הריקוד כללו שני שיעורים שנמשכו שעה בכל שבוע וכן אימונים ביתיים באמצעות הדרכה ב- DVD.  האימונים הביתיים כללו תנועות שנבחרו ע”י ועדת נוירולוגים, מורי טנגו, חולים, מהנדסי ביו-רפואה, פיזיותרפיסטים ופסיכולוגים.

לאחר חודש של הפרוטוקול שהוזכר, בנוסף לשיפור בהערכה העצמית ובמצב הרוח, הוגם שיפור במדד המוטורי של סולם ה- Unified Parkinson’s Disease Rating Scale, בייחוד עבור אלו שהגיבו פחות טוב לטיפולים דופמינרגיים או טיפולים ניתוחיים.

החוקרים מוסיפים כי עבור חלק גדול מן החולים, במסגרת ניתוח יציבה קינמטית תלת מימדי, נרשם שיפור משמעותי במקצב מחזורי הצעדים ונרשמה ירידה במידת תנוחת הכיפוף בירך ובאגן (P < .05 לכל הפרמטרים, לאחר ההתערבות).

המומחים מציינים כי ממצאי המחקר הנוכחי תומכים בתצפיות שהדגימו בעבר כי תרפיה באמצעות ריקוד הינה מועילה במחלת פרקינסון.  הם מוסיפים כי אף פותחו תוכניות ריקוד מיוחדות עבור חולי פרקינסון ומטפליהם.

לדבריהם, טמון בריקוד הערך המוסף של צעדים ריתמיים ולעתים בלתי צפויים.  ערך מוסף זה אינו ייחודי לסוג מסוים של ריקוד, אלא לשפעול המשולב של שרירים, מפרקים ומערכת רגשית, שיכול להיות מותאם עפ”י הסביבה או התרבות הקיימת.

מתוך כנס ה- International Congress of Parkinson’s Disease and Movement Disorders של ה- MDS (Movement Disorder Society), שנערך ביוני 2010, בבואנוס איירס, ארגנטינה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה