נוירואימונולוגיה

Natalizumab מהווה חלופה טיפולית עבור חולי MS שלא הגיבו לטיפולים אחרים (מתוך כנס ה- CMSC וה- ACTRIMS)


מאת ד”ר מיכל איזנשטט


מתוצאות מחקר חדש עולה כי חולים הסובלים מטרשת נפוצה מסוג RRMS (relapsing-remitting multiple sclerosis), אשר לא הגיבו למשטרי טיפול אחרים, עשויים להישאר במצב יציב או אף להראות שיפור תחת טיפול ב- Natalizumab.

ב- 87% מהחולים שטופלו בעבר ב- DMTs (disease-modifying therapies), טיפול ב- Natalizumab (Tysabri) שמר על מצבה הנוכחי של המחלה או הביא לשיפור, עפ”י בדיקות MRI (magnetic resonance imaging).  בנוסף, 59% מהחולים לא הראו החמרה, ואף הדגימו שיפור במדד המוגבלות EDSS (Expanded Disability Status Scale).

בעבר הודגם כי Natalizumab מסוגל להפחית נגעים חדשים או נגעים שהחלו לגדול, עפ”י ממצאי בדיקות MRI בשלב T2.  כמו כן הודגם כי התרופה מסוגלת לשפר ציוני EDSS בחולי RRMS שלא טופלו תרופתית קודם לכן.  יחד עם זאת, רוב החולים המטופלים ב- Natalizumab, טופלו בתרופות קודמות שלא הביאו לשיפור.

Natalizumab, אשר נחשבת יעילה מאוד, עדיין מצויה במעמד של טיפול חלופי, לאור מקרי PML (progressive multifocal leukoencephalopathy), אשר דווחו בעבר עקב שימוש בתרופה.

במחקר הנוכחי, החוקרים ביצעו מחקר רטרוספקטיבי שכלל 39 חולי RRMS, אשר טופלו בטיפולים קודמים ללא הצלחה.  משך המעקב אחר החולים נע בין 6 חודשים ועד 24 חודשים.

בדיקות נוירולוגיות ו EDSS בוצעו מדי 6 חודשים.  11 חולים טופלו קודם לכן ב- glatiramer acetate (Copaxone), 16 טופלו קודם לכן באינטרפרון ביתא 1b (Betaseron), 11 טופלו באינטרפרון ביתא 1a (Avonex; Rebif), ונבדק נוסף טופל באזתיופרין (Imuran). חלק מהחולים טופלו בנוסף גם בסטרואידים.

מתוצאות המחקר עולה כי לנבדקים היו ציוני EDSS חציוניים של 3.0, וספירה חציונית של 18 נגעי T2 ו 4 חורים שחורים בבדיקות MRI.  החוקרים לא מצאו שינויים משמעותיים סטטיסטית בציוני ה- EDSS או בבדיקות ה- MRI לאחר 6, 12, 18 ו 24 חודשים.

לאחר 24 חודשים, ל- 54% מהחולים נותר מספר זהה של נגעי T2, בעוד של- 38% הודגמה ירידה במספר הנגעים, ול- 8% הודגמה עלייה במספר הנגעים.  לא נצפו שינויים במספר החורים השחורים ברוב החולים.

באופן כללי, 87% מחולי ה- RRMS הדגימו בדיקות MRI יציבות או משופרות, וב- 59% מהם הודגמו ציוני EDSS יציבים או במגמת שיפור.

המומחים מציינים כי חשוב מאוד להכיר בחלופות טיפוליות במחלות דוגמת טרשת נפוצה, כך שבמידה ותרופה מסוימת אינה מסייעת לחולה או שגורמת לו לתופעות לוואי קיצוניות, לרופא המטפל קיימות אלטרנטיבות הולמות.

מתוך כנס ה- CMSC (Consortium of Multiple Sclerosis Centers) וה- ACTRIMS (Americas Committee for Treatment and Research in Multiple Sclerosis), שנערך ביוני 2010 בסן אנטוניו, ארה”ב.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה