טיפול קצר בסטרואידים עלול להביא לעליה בסיכון לסוכרת (מתוך כנס ה-EASD)

בחולים תחת טיפול בגלוקוקורטיקואידים סיסטמיים במהלך אשפוז קצר תועד סיכון גבוה יותר מכפליים להופעה חדשה של סוכרת, בהשוואה לאלו שלא טופלו בסטרואידים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך כנס ה-European Association for the Study of Diabetes.

החוקרים מבריטניה השלימו מחקר עוקבה תצפיתי שהתבסס על נתונים מרשומות רפואיות ממוחשבות של חולים שאושפזו בין תחילת שנת 2013 ועד תחילת אוקטובר בשנת 2023. הם התמקדו בחולים ללא אבחנה של סוכרת בעת האשפוז וללא טיפול קודם בסטרואידים.

מהנתונים עולה כי 316 חולים מבין 17,258 מבוגרים (1.8%) שטופלו בגלוקוקורטיקואידים סיסטמיים (טבליות, זריקות, או עירוי) במהלך האשפוז פיתחו הופעה חדשה של סוכרת, זאת בהשוואה ל-3,450 מבין 434,348 מטופלים (0.8%) שלא קיבלו טיפול בסטרואידים.

חציון משך האשפוז עמד על 3 ימים בקרב אלו שטופלו בסטרואידים, בהשוואה ליממה אחת באלו שלא קיבלו טיפול בגלוקוקורטיקואידים סיסטמיים. מניתוח נוסף של הנתונים עלה כי לאחר התייחסות לגיל ומין, באלו שטופלו בגלוקוקורטיקואידים סיסטמיים תועד סיכון גבוה יותר מכפליים להתפתחות סוכרת, בהשוואה לאלו שלא טופלו בסטרואידים (יחס סיכון של 2.6).

ממצאי המחקר מתבסס על תוצאות מחקרים קודמים שבחנו קבוצות קטנות יותר של חולים ואת הסיכון לסוכרת בתנאים ספציפיים, כולל דלקת מפרקים שגרונית. נתונים אלו עשויים לסייע לרופאים השקלים מתן טיפול בסטרואידים, תכשירים המשמשים באופן נרחב לטיפול בתהליכים דלקתיים משנית למחלות שונות.

מתוך כנס ה-EASD

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה