נפרולוגיה

החשיבות הפרוגנוסטית של יתר לחץ דם ממוסך ויתר לחץ דם הקשור בחלוק לבן (J Am Soc Hypertens)

מנתונים חדשים עולה כי יתר לחץ דם ממוסך (Masked Hypertension) עשוי להיות נפוץ יותר, וביחד עם יתר לחץ דם על-רקע חלוק לבן (White Coat Hypertension), עשוי להיות חמור יותר מכפי סברו בתחילה, מאחר ושתי התופעות הללו קשורות עם פגיעה כלייתית ומחלות לב וכלי דם.

מסקירת  הנתונים אודות למעלה מ-3,000 משתתפים במחקר Dallas Heart Study עולה כי באלו עם יתר לחץ דם ממוסך או יתר לחץ דם על-רקע חלוק לבן תועדה עליה משמעותית במסת החדר השמאלי ובמדד APMV (Aortic Pulse-Wave Velocity) בהשוואה לאלו עם לחץ דם תקין. לאחר תשע שנים, בשתי הקבוצות תועד סיכון גבוה יותר מכפליים לאירועים קרדיווסקולאריים, בהשוואה לאלו עם לחץ דם תקין.

במסגרת המחקר כל המשתתפים השלימו בדיקות לחץ דם במרפאה ובבית. במהלך הביקורים במרפאה הושלמו הערכות לנוכחות פגיעה קרדיווסקולארית תת-קלינית באמצעות בדיקות MRI של מסת חדר שמאל ו-APWV. באשר לפגיעה תת-קלינית בכליות, החוקרים עקבו אחר רמות Cystatin C ויחס אלבומין/קריאטינין בשתן. כמו כן, הם בחנו תוצא משולב של אירועים קרדיווסקולאריים, שכלל תמותה קרדיווסקולארית, אנגינה לא-יציבה, אוטם שריר הלב, PCI, ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, אירוע מוחי, רה-וסקולריזציה צרברווסקולארית ואשפוז עקב אי-ספיקת לב או פרפור פרוזדורים.

יתר לחץ דם על-רקע חלוק לבן (3.3% מהמשתתפים) הוגדר כלחץ דם ביתי נמוך מ-135/85 מ”מ כספית ולחץ דם במרפאה של 140/90 מ”מ כספית ומעלה; בעוד שיתר לחץ דם ממוסך (17.8%) הוגדר בנוכחות ההפך, עם לחץ דם בבית של 135/85 מ”מ כספית ומעלה ולחץ דם במרפאה מתחת ל-140/90 מ”מ כספית.

מהתוצאות הראשוניות עלה כי בשתי הקבוצות חלה עליה משמעותית במסת החדר השמאלי ביחס לשטח הגוף ובמדדי APWV, בהשוואה למשתתפים בעלי לחץ דם תקין. בשתי הקבוצות נרשמה גם עליה ברמות Cystatin C ויחס אלבומין/קריאטינין בשתן, בהשוואה לאלו עם לחץ דם תקין.

מניתוח נוסף על-פי טיפול לאיזון לחץ דם עלה כי במשתתפים שלא קיבלו טיפול תרופתי, מסת החדר השמאלי (לאחר תקנון לגיל, מין, גזע ומדד מסת גוף) היה גבוה משמעותית בחולים עם יתר לחץ דם על-רקע חלוק לבן ובאלו עם יתר לחץ דם ממוסך, בהשוואה לאלו עם לחץ דם תקין; עם זאת, בקבוצת החולים שקיבלו טיפול לאיזון לחץ דם, רק באלו עם יתר לחץ דם ממוסך נרשמה עליה במסת חדר שמאל.

בדומה, מדדי APWV היו גבוהים יותר משמעותית בבקרב חולים מטופלים ולא-מטופלים עם יתר לחץ דם ממוסך, אך רק באלו שלא קיבלו טיפול עם יתר לחץ דם על-רקע חלוק לבן. מעניין לציין כי יחס אלבומין/קריאטינין בשתן היה מוגבר בשתי קבוצות החולים עם יתר לחץ דם, בין אם קיבלו טיפול תרופתי ובין אם לאו, אם כי העליה הייתה גדולה יותר בקרב המטופלים.

במהלך המעקב, הסיכון המתוקן לאירועים קרדיווסקולאריים היה גבוה משמעותית במשתתפים עם יתר לחץ דם על-רקע חלוק לבן או יתר לחץ דם ממוסך, בהשוואה לאלו עם לחץ דם תקין (יחס סיכון של 2.09, p<0.04 ויחס סיכון של 2.03, p=0.0005, בהתאמה).

J Am Soc Hypertens 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה