האם בדיקת הרכב אבני כליות היא מדוייקת? (מתוך Journal of Urology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון אוקטובר 2010 של ה- Journal of Urology, עולה כי תוצאות הבדיקה של הרכב אבני כליות במעבדות מסחריות אינן מדוייקות במקרים רבים.

המחקר כלל 25 אבני כליות. החוקרים קבעו את הרכבן באמצעות Infrared spectroscopy. לאחר מכן הם חילקו את האבנים לחלקים שווים ובדקו אותן באמצעות micro CT, על מנת לוודא את הרכב האבנים ולהבטיח כי החלקים השונים של כל אבן דומים בהרכבם. בהמשך שלחו החוקרים את חלקי האבנים לבדיקת הרכב ב-5 מעבדות מסחריות שונות.

החוקרים מדווחים כי המעבדות המסחריות זיהו במדוייק את ההרכב של 6 אבנים טהורות. עם זאת, רמת דיוק הזיהוי של אבני Struvite ואבנים מעורבות הייתה נמוכה. מהתוצאות עולה כי רק 2 מתוך 4 אבני Struvite זוהו במדוייק ע”י כל המעבדות, וכי חלק מהמעבדות דיווחו על הרכב המכיל Struvite באבנים אחרות. כמו כן, לאחר בדיקת 9 אבני קלציום-אוקסלט דיווחו כל המעבדות על תערובת כלשהי של קלציום אוקסלט באבנים, אך נצפו הבדלים בין המעבדות בתוצאות בדיקת ההרכב המדוייק של כל אבן. ב-6 אבני Apatite לא זיהו המעבדות את החומר ב-20% מהדגימות, אף אחת מהמעבדות לא זיהתה אבנים המכילות Atazanavir, ונמצאו ההבדלים בבדיקת תכולת החלבון באבנים.

החוקרים מסבירים כי זיהוי אבני Struvite חשוב לקביעת הטיפול, ודורש ברוב המקרים טיפול אנטיביוטי ממושך גם לאחר פינוי האבנים. הם מציינים כי בדיקת ה-micro CT היא מדוייקת יותר בקביעת הרכב האבנים, אך אינה נמצאת עדיין בשימוש במרבית המעבדות המסחריות.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי דרושה בדיקת מעמיקה של תהליכי ניתוח הרכב האבנים, ויש לנסח פרוטוקול בדיקת סטנדרטי.

J Urol 2010;184(4),1543-1549

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה