ה- FDA מאשר שימוש ארוך יותר ב- Valganciclovir למניעת CMV במושתלי כליה

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

ה- FDA (The US Food and Drug Administration) אישר מרווח טיפול ממושך יותר בטבליות valganciclovir (Valcyte) במושתלי כליה מבוגרים המצויים בסיכון מוגבר לחלות במחלה על רקע זיהום ב- CMV (cytomegalovirus).

עפ”י המשטר החדש, המינון היומי של 900 מ”ג, המותחל תוך 10 ימים מן ההשתלה ימשך ל- 200 ימים, במקום 100 ימים, כפי שהיה נהוג עד כה.

Valganciclovir מאושרת לשימוש לטיפול ברטיניטיס על רקע CMV במבוגרים עם איידס ולמניעת זיהום ב- CMV במבוגרים מושתלי כליה, לב, או כליה-לבלב בסיכון גבוה.  כמו כן התרופה מצויה בשימוש למניעת זיהום פעיל ב- CMV בילדים מושתלי כליה או לב בני 4 חודשים עד 16 שנים.

מיצרנית התרופה נמסר כי על אף ההתקדמות בטיפול ב- CMV, מחקרים הדגימו כי יותר משליש מן החולים יפתחו זיהום ב- CMV גם לאחר 100 ימי טיפול מניעתי.  שפעול של הנגיף הרדום בד”כ מופיע בעת החלשות המערכת החיסונית, תופעה אשר יכולה להוביל לסיבוכים, אובדן השתל ואף מוות בחולים מושתלים.

אישור ה- FDA התבסס על ממצאי מחקר רב מוסדי כפול סמיות בהקצאה אקראית בשם IMPACT (Improved Protection Against Cytomegalovirus in Transplant), שבדק 326 מושתלי כליה שנחשבו בסיכון מוגבר לפתח מחלה עקב CMV (התורם היה חיובי ל- CMV/המקבל היה שלילי ל- CMV).

מתוצאות המחקר עולה כי לאחר שנה, טיפול מניעתי ב- valganciclovir במשך 200 ימים הוריד משמעותית את הסיכון לחלות בזיהום ב- CMV ב- 56% בהשוואה לטיפול בן 100 ימים (היארעות זיהום ב- CMV, 16.1% לעומת 36.8%; P < .0001).  בנוסף גם היארעות וירמיה של CMV ירדה משמעותית (37.4% לעומת 50.9%; P = .015).

אחוז מושתלי הכליה שלקו בזיהום ב- CMV נותר נמוך גם לאחר שנתיים (21.3% לעומת 38.7%; P = .0008),  ממצא המצביע על ירידה אמיתית בהיארעות ולא רק דחייה של המחלה.

מבין הסיבוכים העומדים בפני אלו שעברו השתלת כליות, CMV הינו סיבוך שיכול להימנע באמצעות טיפול מניעתי.  מן המחקר הנ”ל עולה כי ניתן לצמצם עוד יותר את הסיכון ע”י הארכת משך הטיפול המניעתי מ- 100 ימים ל- 200 ימים.

יש לציין כי הארכת משך מתן התרופה לא השפיע בצורה משמעותית על בטיחותה הכללית.  תופעות לוואי אירעו בשיעורים דומים בין שתי הקבוצות, כאשר הרוב דורגו כקלות עד בינוניות (91%) וכאלו שלא קשורות לתרופת המחקר (85%).

תופעות הלוואי שדווחו בשכיחות הגבוהה ביותר היו (בהשוואה בין מתן תרופה ל- 200 ימים ובין מתן ל- 100 ימים) לויקופניה (38% לעומת 26%), שלשול (31% לעומת 26%), ובצקת פריפרית (19% לעומת 21%).  לא הודגם הבדל משמעותי בשיעור דחיות שתל חריפות שאושרו בביופסיה בין הקבוצות (11% לעומת 17%; P = .114).

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • ריכוז פלסמינוגן בשתן עשוי לסייע בחיזוי הסיכון להתקדמות למחלת כליות בשלב סופני (Am J Kid Dis)

    ריכוז פלסמינוגן בשתן עשוי לסייע בחיזוי הסיכון להתקדמות למחלת כליות בשלב סופני (Am J Kid Dis)

    ריכוז פלסמינוגן בשתן והיחס בין הריכוז הנמדד והצפוי קשורים באופן בלתי-תלוי עם הסיכון להתקדמות למחלת כליות בשלב סופני, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Kidney Disease. ברקע למחקר החוקרים מסבירים כי הפרעות גלומרולאריות, בין אם ראשוניות או שניוניות, מהוות גורם מוביל למחלת כליות בשלב סופני ברחבי העולם וגורם חשוב לתחלואה […]

  • בדיקת PSMA PET-CT עדיפה על MRI להערכת שלב המחלה בחולים עם סרטן ערמונית (JAMA Oncol)

    בדיקת PSMA PET-CT עדיפה על MRI להערכת שלב המחלה בחולים עם סרטן ערמונית (JAMA Oncol)

    בדיקת PSMA-1007 PET/CT (או Fluorine-18 Prostate-Specific Membrane Antigen) טובה יותר מבדיקת MRI להערכת שלב המחלה בחולים המופנים לניתוח בשל סרטן ערמונית בדרגה סיכון בינונית או גבוהה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בדיקת PSMA PET-CT מבוססת על אפיניות גבוהה של PSMA, עם רזולוציה גבוהה יותר וזמן […]

  • האם אלבומין מסייע בחיזוי תוצאות דלקת חדה של הלבלב? (BMC Gastroenterol)

    האם אלבומין מסייע בחיזוי תוצאות דלקת חדה של הלבלב? (BMC Gastroenterol)

    במאמר שפורסם בכתב העת BMC Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז אלבומין בדם בתוך 24 שעות מאשפוז מהוות סמן פרוגנוסטי חשוב בחולים עם דלקת לבלב חדה, עם יעילות גבוהה במיוחד בחיזוי נזק בלתי-הפיך לתפקוד איברים ותמותה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקורלציה בין ריכוז אלבומין בדם בתוך 24 שעות […]

  • החשיבות הפרוגנוסטית של כאבי עצמות בגברים עם סרטן ערמונית גרורתי (JAMA Netw Open)

    החשיבות הפרוגנוסטית של כאבי עצמות בגברים עם סרטן ערמונית גרורתי (JAMA Netw Open)

    בגברים עם סרטן ערמונית גרורתי ורגיש להורמונים עם כאב גרמי בעת האבחנה תועדו שיעורי הישרדות נמוכים יותר משמעותית, בהשוואה לאלו ללא כאבי עצמות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סרטן ערמונית לעיתים קרובות שולח גרורות לעצמות, עם התפתחות כאב וירידה באיכות החיים של החולים. בעוד שהקשר […]

  • ירידה בסיכון להתפתחות Long COVID מתחילת המגפה (N Engl J Med)

    ירידה בסיכון להתפתחות Long COVID מתחילת המגפה (N Engl J Med)

    הסיכוי להתפתחות Long COVID פחת משמעותית מתחילת המגפה, ממצאים המספקים זיק של תקווה וסימן להתקדמות במאבק כנגד הנגיף, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine. החוקרים כותבים כי הירידה הנ”ל נובעת מהפצת החיסונים ושינויים בנגיף עצמו. במקרים של Long COVID החולים סובלים מתסמינים לאורך חודשים או שנים לאחר הזיהום […]

  • עדויות חדשות מצביעות על קשר חלש בין מזון אולטרה-מעובד ובין סוכרת מסוג 2 (מתוך כנס NUTRITION)

    עדויות חדשות מצביעות על קשר חלש בין מזון אולטרה-מעובד ובין סוכרת מסוג 2 (מתוך כנס NUTRITION)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס NUTRITION עולה כי צריכה רבה יותר של מזון אולטרה-מעובד לא לוותה בעליה משמעותית בסיכון לסוכרת מסוג 2 במבוגרים בגיל העמידה. החוקרים ביקשו להבין טוב יותר כיצד מזון אולטרה-מעובד, מרכיב מרכזי בדפוסי התזונה בארצות הברית התורם ליותר מ-60% מהצריכה הקלורית, עשוי להשפיע על הסיכון לסוכרת. הם מסבירים כי מחקר קודם הראה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה