בוטוליניום טוקסין לטיפול בליקוי עצבי של שלפוחית השתן (European Urology)

חוקרים מצרפת מדווחים במאמר חדש שפורסם ב-European Urology כי זריקה בודדת של בוטוליניום טוקסין A (דיספורט) עשויה להקל על ליקוי עצבי של שלפוחית השתן, או NDO (Neurogenic Detrusor Overactivity) בחולים שלא הגיבו לטיפול בתכשירים אנטי-כולינרגיים.

החוקרים מצאו כי מרבית המחקרים קודמים בחנו את הטיפול בבוטוליניום טוקסין בשילוב עם טיפול בתרופות אנטי-כולינרגיות. במטרה להעריך את ההשפעה של טיפול מונותרפי, החוקרים ערכו מחקר אקראי שכלל 77 חולים, שלא הגיבו לטיפול בתרופות אנטי-כולינרגיות, או הפסיקו את הטיפול בתכשירים אלו בשל תופעות לוואי או התוויות-נגד.

המשתתפים קיבלו זריקות לתוך שריר הדטרוזר של בבוטוליניום טוקסין A במינון 500 U או 750 U, והיו במעקב במשך עד שנה.

לאחר 30 ימים, שיעורי השליטה המלאה במתן שתן עמדו על 56.4% בקרב המטופלים במינון 500 U ו-73.7% באלו שטופלו במינון 750 U.

הטיפול נסבל היטב בשני המינונים שנבחנו. החוקרים מוסיפים כי למרות שתועדה מגמה של שיפור בולט יותר עם מינון של 750 U, לא זוהה הבדל מובהק סטטיסטית בין שתי הקבוצות מבחינת המדדים הקליניים או האורודינאמיים או איכות החיים.

עם זאת, ההשפעה אינה קבועה. חציון העיכוב עד לחזרת הופעת דליפת שתן עמד על כ-5.5 חודשים. כשנה לאחר הזריקות, שיעורי אי-נקיטת שתן עלו על 90% בשתי הקבוצות.

המשמעות הקלינית היא כי לבוטוליניום טוקסין לבדו , ללא שילוב עם תרופות אנטי-כולינרגיות,  השפעה קלינית של חולים עם NDO. יש לקחת זאת בחשבון כאשר שוקלים הפסקת טיפול אנטי-כולינרגי, אל מול שילוב זריקות בוטוליניום טוקסין עם טיפול אנטי-כולינרגי.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

European Urology.Posted online July 2, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה