הקשר בין אלבומינוריה וערכי eGFR ובין נזק כלייתי חריף (J Am Soc Nephrol)

אלבומינוריה ו-eGFR (Estimated Glomerular Filtration Rate) קשורים באופן בלתי-תלוי בנזק כלייתי חריף, כך עולה מתוצאות מחקר ARIC (Atherosclerosis Risk in Communities), שפורסמו ב-Journal of the American Society of Nephrology.

החוקרים מסבירים כי נזק כלייתי חריף הינה הפרעה נפוצה, ומלווה בעלייה משמעותית בסיכון לתמותה של חולים מאושפזים. מחלת כליות כרונית הינה גורם סיכון מוכח לנזק כלייתי חריף; עם זאת, הקשר בין הפרשת אלבומין בשתן ובין נזק כלייתי חריף אינו-ידוע. החוקרים בחנו באופן פרוספקטיבי 11,200 משתתפים במחקר ARIC להערכת הקשר בין יחס אלבומין-קריאטינין בשתן ו-eGFR ובין אשפוזים או תמותה על-רקע נזק כלייתי חריף.

במדגם תועדו 4.0 אירועי נזק כלייתי חריף לכל 1000 שנות-אדם . הסיכון היחסי לנזק כלייתי חריף תוקנן לגיל, מין, גזע, גורמי סיכון קרדיווסקולאריים וקטגוריות eGFR. השוואת המשתתפים עם יחס אלבומין-קריאטינין של 10 מ”ג לגרם, או פחות, הסיכון היחסי המתוקנן לנזק כלייתי חריף עמד על 1.9 (95% CI = 1.4-2.6), 2.2 (95% CI = 1.6-3.0) ו-4.8 (95% CI = 3.2-7.2) ליחס אלבומין-קריאטינין בשתן של 11-29 מ”ג לגרם, 30-299 מ”ג לגרם ו-300 מ”ג לגרם ומעלה, בהתאמה. עם ירידה בערכי eGFR, כל הסיכונים המתוקנים לנזק כלייתי חריף עלו. הקשר זוהה גם בתתי-קבוצות שונות על-בסיס גיל, מין וגזע.

לסיכום, מהממצאים עולה קשר מובהק בין אלבומינוריה וערכי eGFR ובין היארעות נזק כלייתי חריף. החוקרים מצאו כי רמות אלבומינוריה אף מתחת לאלו הנחשבות פתולוגיות, לוו בסיכון מוגבר לנזק כלייתי חריף, והסיכון עלה באופן כמעט ליניארי עם העלייה ביחס אלבומין-קריאטינין בשתן. ממצאים אלו מצטרפים לגוף העדויות לפיו אלבומינוריה הינה מצב בסיכון גבוה וכי הסיכון מצטרף לכל סיכון הנובע מערכי eGFR ירודים.

מהממצאים עולה כי פרופיל הסיכון של נזק כלייתי חריף אינו תלוי רק ב-eGFR, שהוא הבסיס לסיווג נזק לכליות, אלא גם בדרגות אלבומינוריה.

החוקרים ממליצים לערוך מחקרים נוספים להערכת הקשר בין אלבומינוריה וערכי eGFR עם אירועי נזק כלייתי חריף, בשיטות המבוססות על נתונים מעבדתיים, דוגמת שינוי ברמת קריאטינין בדם.

J Am Soc Nephrol. Published online July 29, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה