נפרולוגיה

האם ילדים הסובלים מיתר לחץ דם יכולים לעסוק בפעילויות ספורט? (Pediatrics)

מרבית הילדים והמתבגרים עם עליה קלה בערכי לחץ הדם יכולים לעסוק בבטחה בפעילויות ספורט, אך באלו עם ערכי לחץ דם משמעותיים יותר יש לאזן תחילה את לחץ הדם בטרם יוכלו לעסוק בפעילויות ספורט אינטנסיביות יותר.

ההנחיות שפורסמו מטעם AAP (American Academy of Pediatrics) מבוססות על מחקר שפורסם לאחרונה בנושא לחץ דם בילדים וההמלצות האחרונות להגדרה וטיפול בלחץ דם גבוה במבוגרים.

לפי ההנחיות בילדים ומתבגרים מתחת לגיל 18, אבחנת יתר לחץ דם נקבעת בנוכחות שלוש מדידות או יותר מעל אחוזון 95 בילדים עם באותו גיל, מין וגובה.

יתר לחץ דם בשלב 2 מוגדר בנוכחות ערכי לחץ דם של מעל 5 מ”מ כספית מעל אחוזון 99. אבחנת קדם-יתר לחץ דם בילדים נקבעת בנוכחות ערכי לחץ דם מעל אחוזון 90 אך מתחת לאחוזון 95.

לפי הנחיות AAP, ילדים ומתבגרים עם קדם יתר לחץ דם יכולים לעסוק בכל סוגי הספורט התחרותי. עם זאת, הם נדרשים לערוך שינויים רבים בהרגלי החיים להפחתת לחץ הדם, ולהמשיך במעקב אחר ערכי לחץ דם אחת לשישה חודשים.

השינויים בהרגלי החיים כוללים פעילות גופנית קבועה, דיאטה מאוזנת-היטב ובמידת הצורך, ירידה במשקל.

ההמלצות דומות בילדים עם יתר לחץ דם בשלב 1. ילדים אלו יכולים לעסוק בכל סוגי הספורט התחרותי כל עוד אין עדות לפגיעה באיברי מטרה מג’וריים או צורות אחרות של מחלות לב.

בילדים ומתבגרים עם יתר לחץ דם בשלב 1 יש לאשר את האבחנה באמצעות מדידות חוזרות 1-2 שבועות מאוחר יותר. יש להפנות חלק מהחולים הללו למומחה בקרדיולוגיה פדיאטרית בעיקר אלו עם מחלות לב , או חולים עם ערכי לחץ דם גבוהים במדידות חוזרות.

הנחיות ה-AAP ממליצות על הגבלת פעילויות ספורט בילדים עם יתר לחץ דם בשלב 2. לא מומלץ שילדים אלו ייקחו חלק בפעילויות ספורט העשויות להוביל לעלייה זמנית חדה בערכי לחץ הדם; אלו כוללות הרמת משקולות, גימנסטיקה, אומנויות לחימה, האבקות, רכיבה על אופניים, גלישה בסנואובורד ומשחקי שדה הכוללים זריקה למרחק. כל הילדים עם יתר לחץ דם בדרגה זו יופנו להערכת קרדיולוג ילדים.

בילדים עם מחלות לב נלוות, ההחלטה על העיסוק בספורט יקבע בכל מקרה לגופו, בתלות בחומרת מחלת הלב ואופי הפעילות.

האיגוד מציין כי ילדים שמנים מצויים בסיכון גבוה במיוחד ללחץ דם גבוה, ובעוד שבחלק ממקצועות הספורט יש יתרון לעודף המשקל, דוגמת פוטבול, אין לעודד ספורטאים צעירים להגדיל את מסת גופם.

Pediatrics 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה