נפרולוגיה

הקשר בין צריכת אלכוהול ובין השינוי במשקל הגוף בנשים (מתוך Archives of Internal Medicine)

ממחקר חדש שפורסם ב-Archives of Internal Medicine עולה כי בקרב נשים בעלות משקל גוף תקין, הנוהגות לשתות אלכוהול בכמות קלה-עד-בינונית, העלייה במשקל קטנה יותר והסיכון לעודף-משקל והשמנת-יתר נמוך יותר, בהשוואה לנשים שאינן נוהגות לשתות אלכוהול.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מגפת השמנת-יתר מהווה בעיה משמעותית בארה”ב. צריכת אלכוהול מהווה מקור צריכת אנרגיה שעשוי לתרום לעליה במשקל הגוף והתפתחות השמנת-יתר. עם זאת, מחקרים קודמים להערכת הקשר הנ”ל היו מוגבלים והעלו תוצאות סותרות.

מדגם המחקר כלל 19,220 נשים מארה”ב, בגיל 38.9 שנים ומעלה, ללא מחלה קרדיווסקולארית, ממאירות, או סוכרת, בעלות ערכי BMI תקינים (18.5-25 ק”ג למ”ר). שאלון שנערך בתחילת המחקר העריך את צריכת אלכוהול ומשקל הגוף, על-פי דיווח המשתתפות במחקר. בנוסף, משקל הגוף נבדק בשאלונים שנערכו אחת לשמונה שנים.

החוקרים מצאו קשר הפוך בין צריכת אלכוהול בתחילת המחקר ובין העלייה במשקל במהלך 12.9 שנות מעקב. עודף-משקל והשמנת-יתר התפתחו ב-7942 נשים (41.3%) והשמנת-יתר התפתחה ב-732 נשים (3.8%).

הסיכון היחסי להתפתחות עודף-משקל או השמנת-יתר עמד על 1.00 עם צריכת אלכוהול כוללת של 9; עלה ל-9.96 עם צריכת אלכוהול בכמות של 0-5 גרם ביום; 0.86 עם צריכת אלכוהול בכמות 5-15 גרם ביום; 0.70 עם צריכה של 15-30 גרם ביום; ו-0.73 עם צריכת אלכוהול בכמות של 30 גרם ביום ומעלה (p<0.001), לאחר תקנון לגיל, ערכי BMI, הרגלי עישון, צריכת אנרגיה שאינה ממקור אלכוהול, רמת פעילות גופנית, והרגלי חיים ותזונה אחרים. הסיכון היחסי להתפתחות השמנת-יתר עמד על 1.00, 0.75, 0.43, 0.39 ו-0.29.

בהשוואה לנשים שאינן שותות אלכוהול, בנשים בעלות משקל גוף תקין בתחילת המחקר, שצרכו אלכוהול בכמות קטנה-עד-בינונית, תועדה עליה קטנה יותר במשקל וסיכון נמוך יותר להתפתחות עודף-משקל ו/או השמנת-יתר במהלך 12.9 שנות מעקב. קשר הפוך בין צריכת אלכוהול והסיכון להתפתחות עודף-משקל או השמנת-יתר תועד עם כל 4 סוגי המשקאות האלכוהוליים (יין אדום, יין לבן, בירה וליקר), עם הקשר הבולט ביותר עבור יין אדום וקשר חלק אך משמעותי עם יין לבן.

מגבלות המחקר כוללות התבססות על דיווח-עצמי בנוגע למשקל, חוסר אפשרות להבחין בין נשים ששתו כמויות אלכוהול קטנות במרבית ימי השבוע ובין אלו ששתו מספר משקאות ביום אחד בכל שבוע; מבנה מחקר תצפיתי וערפלנים אפשריים. מאחר שמרבית המשתתפות היו נשים לבנות, העובדות בתחום הטיפול הרפואי, אפשרות ההכללה לאוכלוסיות אחרות היא מוגבלת.

החוקרים כותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי נשים בעלות משקל גוף תקין, הצורכות אלכוהול בכמות קטנה עד בינונית, יכולות להמשיך בהרגלי השתייה ללא עלייה עודפת במשקל הגוף. עם זאת, כאשר לוקחים בחשבון את הבעיות הפסיכו-סוציאליות והרפואיות הקשורות בצריכת אלכוהול, כל המלצה בנוגע לצריכת אלכוהול תעשה רק לאחר הערכה של הסיכונים והיתרונות של הרגלי השתייה. החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Arch Intern Med. 2010;170:453-461

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה