נפרולוגיה

צריכה גבוהה של פרוטאין מן הצומח קשורה לרמות נמוכות יותר של לחץ דם (Arch Intern Med)

מחקר נוסף, המוצג במהדורה האחרונה של Arch Intern Med מוצא קשר הפוך בין צריכת ירקות המכילות פרוטאין לבין הפחתה בלחץ הדם.

החוקרים מסבירים שמחקרים אפידמיולוגים הצביעו כל קשר הפוך בין צריכה של פרוטאין לרמות לחץ דם, עובדה שהיוותה את הרקע לביצוע מחקר זה. המחקרה היה מסוג של “מחקר חוצה” (Cross-sectional) שבו השתתפו 4,680 איש בגילאים 40 עד 59, מ-4 מדינות שונות. לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי נמדד 8 פעמים ב-4 ביקורים שונים. צריכה תזונתית נחקרה על פי מידע שנאסף ותועד ע”י המשתתפים לאורך 24 שעות . כמו כן נלקחו דוגמאות שתן למשך 24 שעות מכל משתתף.

נמצא קשר הפוך מובהק בין צריכת ירקות המכילים פרוטאין ורמות לחץ דם. לאחר התאמה לגורמים נוספים, נמצא שההבדלים ברמות לחץ דם הקשורים לצריכה גבוהה יותר של ירקות המכילים פרוטאין היו כדלקמן: על כל  2.8% יותר קילוקלוריות של צריכת פרוטאין לחץ הדם הסיסטולי היה נמוך יותר ב-2.14 מ”מ כספית, והדיאסטולי ב-1.35 מ”מ כספית. (ברמת מובהקות של p<0.01).

לאחר התאמות נוספות לגובה ומשקל, המימצא שהתקבל היה רמה נמוכה יותר  1.11 ו-0.71מ”מ כספית של לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי בהתאמה (עם מובהקות סטטיסטית).

באשר לצריכה של פרוטאין שמקורו מהחי, נמצאה התאמה חיובית בין רמת הצריכה ורמות לחץ הדם, אך זו לא הייתה מובהקת סטטיסטית לאחר התאמה לגובה ומשקל.

באשר לצריכה כוללת של פרוטאין (שנמצאה תלויה מאוד במין הנבדקים), לא נמצאה קשר מובהק ללחץ דם בגברים או נשים לאחר התאמה של גורמי תזונה נוספים. היה הבדל משמעותי במרכיב חומצת האמינו בתזונה של אנשים עם צריכה גבוהה של ירקות ונמוכה של פרוטאין מן החי, בהשוואה לאנשים שצרכו מעט ירקות והרבה פרוטאין מן החי.

מסקנת החוקרים היא איפוא שצריכת פרוטאין גבוהה מהצומח קשורה באופן הפוך לרמות לחץ הדם. מימצא זה עקבי עם ההמלצות לצריכה גבוהה של ירקות כחלק מדיאטה שמטרתה לתקן אורח חיים לבריא יותר, במטרה למנוע יתר לחץ דם ומחלות קשורות.

Arch Intern Med. 2006;166:79-87.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה