נפרולוגיה

טיפול אגרסיבי לאנמיה אינו מסייע להיפרטרופיה של חדר שמאל בחולים עם מחלת כליות (מתוך Renal Week 2005)

ממחקר חדש עולה כי טיפול לאנמיה מוקדמת ולרמות המוגלובין גבוהות מהנורמה בחולים עם מחלת כליות כרונית (Chronic Kidney Disease CKD) אינו מסייע באופן משמעותי לטיפול בהיפרטרופיה של חדר שמאל. מדובר בממצאים חשובים, העולים בקנה אחד עם ממצאים קודמים שפורסמו בשנתיים האחרונות.

הנתונים נאספו מהמחקר הגדול ביותר שנערך עד כה בנושא טיפול באנמיה מוקדמת בחולים עם אי ספיקת כליות כרונית Cardiovascular Risk Reduction by Early Anemia Treatment with Epoetin (CREATE). במחקר השתתפו למעלה מ-300 חולי CKD (בשלב 3-4) ואנמיה קלה עד בינונית (המוגלובין בטווח g/dL11-12.5), שחולקו באקראי לשתי קבוצות טיפול. שתי הקבוצות קיבלו זריקה תת-עורית של Epoetin Beta, אחת לשבוע.

רמות היעד של המוגלובין היו 13-15g/dL בקבוצה 1 ו-10.5-11.5g/dL בקבוצה 2. לפי ההמלצות הנוכחיות, חולים המטופלים ב-Epoetin צריכים להגיע לרמות המוגלובין 11-12g/dL.

בדיקת אק”ג שימשה להערכת המסה של חדר שמאל בכל נבדק, הבדיקה בוצעה בתחילת המחקר ואחת לשנה בשנתיים שלאחר מכן. הן בתחילת המחקר והן בסופו, לא נמצאו הבדלים בעלי משמעות סטטיסטית במסה הממוצעת של חדר שמאל בין שתי קבוצות הטיפול.

נבדקים בשתי הקבוצות עם מסה קטנה של חדר שמאל בתחילת המחקר, נותרו יציבים במהלך תקופת המחקר. בקרב נבדקים עם היפרטרופיה של חדר שמאל בתחילת המחקר (כ-50% מכלל הנבדקים) נרשמה ירידה דומה במסת חדר שמאל, ללא קשר לקבוצת הטיפול.

מנקודת מבט הבוחנת את ההגנה הקרדיווסקולרית בלבד, כאשר התוצאה היא אבנורמליות של חדר שמאל בלבד, החוקרים לא מצאו כל תועלת בתיקון אנמיה לרמות גבוהות יותר באף אחד מהמחקרים.

החוקרים בודקים מדדים אחרים לתיקון אנמיה, למשל אם טיפול כזה עשוי להשפיע על הסיכוי לתמותה, שכיחות אי ספיקת לב, התקדמות הידרדרות תפקוד כלייתי או איכות חיי המטופל.

נמצא שיפור ברור ומשמעותי באיכות החיים של הנבדקים בקבוצה 1 (המוגלובין גבוה יותר).

התפיסה הכללית כרגע היא כי יש לטפל באנמיה ללא קשר לשלב CKD, ובאופן אידיאלי הנבדקים צריכים לקבל טיפול לפני דיאליזה. בשנים האחרונות חלה עליה באחוז הנבדקים המקבלים טיפול מוקדם לאנמיה.

Renal Week 2005: Abstract TH-FC172. Presented Nov. 10, 2005

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה