נפרולוגיה

אינסולין בישראל – רק לאחר מיצוי הטיפול הפומי ( מתוך ”הרגלי הטפול באינסולין בישראל” מימצאי סקר מכון ברנדמן למחקרי שוק- יולי 2005 – באדיבות נובונורדיסק ישראל)

ע”פ סקר שערך מכון ברנדמן למחקרי שוק, נמצא שהתחלת טיפול באינסולין מתרחשת רק לאחר מיצוי הטיפול הפומי, או כאשר רמות הסוכר גבוהות באופן חריג.

הסקר בדק את אופי הטפול בישראל בחולי סוכרת באמצעות אינסולין בכמה היבטים:  שיקולים חשובים בבחירת אינסולין, טיפול האינסולין המועדף, אסטרטגית הטפול ושביעות רצון כללית מתכשירי אינסולין שונים.

המחקר הנו מחקר משולב שכלל מחקר איכותי ומחקר כמותי בקרב רופאי סוכרת ורופאי משפחה המטפלים בסוכרתיים מסוג 1 ומסוג 2. המחקר הכמותי כלל סקר טלפוני אשר בו השתתפו 138 רופאים. המחקר האיכותי כלל קבוצות מיקוד .


אופן התחלת הטיפול באינסולין  
מקבוצות המיקוד עולה שלרוב, התחלת טפול באינסולין מתרחשת לאחר מיצוי הטפול הפומי (טבליות)  או כאשר רמות הסוכר גבוהות במיוחד.

הסף החריג אצל רופאי הסוכרת מוגדר כסף נמוך יותר בהשוואה לרופאי המשפחה ולכן רופאי הסוכרת יתחילו טיפול באינסולין מוקדם יותר בהשוואה לרופאי המשפחה. לדברי רופאי הסוכרת, הנטיה העולמית כיום היא להתחיל לתת אינסולין בשלבים יותר מוקדמים של המחלה.

במרבית המקרים, הרופאים נוקטים באסטרטגית טפול של 2 זריקות תערובת מוכנה מראש של אינסולין (מיקס) ביום, בשילוב עם טפול פומי או בלעדיו. כאשר, במקרים בהם לא מושג איזון יש תחילה שנוי במינון  האינסולין ורק בשלב מתקדם יותר החלפת סוג האינסולין . שינוי משטר טפולי של חולי סוכרת מסוג 2 מתרחש בתוך 3- 6 חדשים (בחולי סוכרת מסוג 1 השנוי יכול להיות יומיומי).

מקבוצות המיקוד עולה שמרבית המטופלים של רופאי המשפחה נמצאים כיום בטיפול של 2 זריקות של תערובת אינסולין מוכנה מראש (מיקס).
טפול אינטנסיבי באינסולין הינו טיפול של 3-4 זריקות ביום. טיפול זה מתאים למיעוט החולים והרופאים מתחילים בטיפול זה בעיקר לצורכי איזון מידי של החולה.

השקולים החשובים בבחירת אינסולין
המחקר הראה שהשיקול הראשון במעלה בעיני הרופאים בבואם לקבוע את סוג הטיפול שיותאם לחולה הוא השגת ערכי המטרה ואיזון רמות הסוכר  (88%).

השיקול השני בחשיבותו בעיני הרופאים הוא מניעת סיבוכים עתידיים (54% ). 
שקולים חשובים נוספים שהועלו על ידי הרופאים הם : שמירה על איכות החיים של החולה (28%), הפחתת היפוגליקמיה (27%) והנוחות שמאפשר הטיפול לחולה (21%). 

מטרות הטיפול באינסולין

אסטרטגיות טיפול
כאמור המחקר האיכותי הראה שאסטרטגית הטיפול הנפוצה ביותר בקרב רופאי משפחה היא השימוש בשתי זריקות של תערובת
מוכנה מראש  של אינסולין (מיקס) ביום עם או בלי טיפול פומי. יתרונותיה העיקריים של אסטרטגית טיפול זו הן רמת היענות גבוהה ונוחות רבה למטופל בזכות מיעוט הפעמים שצריך להזריק במהלך היום (ועקב כך גם מיעוט מספר בדיקות הדם העצמיות שעל החולה לעשות).  לפיכך, שיטת טיפול זו מתאימה למגוון הרחב ביותר של אוכלוסיית המטופלים, במיוחד בחולי סוכרת מסוג 2 אשר מופיעה לרוב במבוגרים בעלי הרגלי חיים מעוצבים וקושי לשנות אורחות חיים.

מנגד , אסטרטגיית הטיפול של זריקה יומית אחת ארוכה בתוספת מספר זריקות קצרות אופיינה על ידי הרופאים ברמת היענות נמוכה מצד החולים ולכן מתאימה למיעוט החולים ובמיוחד לסוכרתיים מסוג 1  אשר לרוב הינם צעירים יותר ומוכנים יותר לטיפול אינטנסיבי אליו הם מורגלים מרגע אבחון המחלה. למרות רמת ההיענות הנמוכה יחסית לטיפול אינטנסיבי באינסולין, מקובל להניח שאסטרטגית טיפול זו מספקת למטופל את האיזון המיטבי.  

נובומיקס 30 מזוהה בעיקר עם אסטרטגיית טיפול של שתי זריקות מיקס ביום וצויין כאינסולין הבחירה באסטרטגיית טיפול זו, בשיעורים גבוהים יותר על ידי רופאי הסוכרת מאשר על ידי רופאי המשפחה.

על פי המחקר האיכותי עולה שאחד החששות המהותיים ביותר בטיפול באינסולין הוא החשש מפני היפוגליקמיה (נפילה חדה ומהירה ברמות הסוכר) . כתוצאה מכך רופאים רבים מעדיפים “לשלם” את מחיר חוסר האיזון של הסוכרת אצל המטופל ובתנאי שלא יצטרכו להתמודד עם מצבי היפוגליקמיה.

יתרונו הייחודי של אינסולין נובומיקס 30 , כפי שצויין  על ידי הרופאים במחקר האיכותי בהתייחסותם למגוון מותגי האינסולין, הוא בהפחתת אירועי ההיפוגליקמיה ובכך הוא נותן מענה לחשש הכבד של הרופאים.

יתרון ייחודי נוסף של נובומיקס 30 אשר צויין על ידי הרופאים בקבוצות  המחקר השונות הוא גמישותו ביחס לארוחות המאפשרת הזרקה ואכילה מיידית.

הסקר הוזמן ע”י חברת נובו נורדיסק ישראל , החברה המובילה בעולם בטיפול בסוכרת.

בתוצאות המלאות של הסקר ניתן לעיין באתר www.novomix.co.il 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה