נפרולוגיה

השפעת דיאטה עשירה במזון מן הצומח על רמות השומנים בפלסמה במבוגרים הסובלים מיתר כולסטרול (Annals Int Med)

על-פי מחקר שפורסם לאחרונה, נראה כי צריכת ירקות, קטניות וגרעיני תבואה מלאה מעלה את יכולת הדיאטה לסייע בהפחתת רמות ה-LDL כולסטרול בפלסמה.

החוקרים מסבירים כי שילובים שונים של מזונות יכולים להתאים לקווים המנחים בארצות הברית, שקובעים כי שומן צריך לספק עד 30% מהצריכה האנרגטית הכוללת וכי שומן רווי צריך לספק עד 10% ממנה בלבד. מטרת המחקר הקליני האקראי היתה לבדוק את מצב השפעתן של שתי דיאטות שונות על רמות השומנים בפלסמת הדם.

במחקר השתתפו 120 מבוגרים בגילאי 30-65 שנים, שבתחילת המחקר נמצאו בפלסמת הדם שלהם ריכוזי LDL-כולסטרול בערכים של 3.3- 4.8mmol/L (שהם 130-190mg/dL), שערכי ה-BMI שלהם היו נמוכים מ-31kg/m2, שכמות השומן הרווי שצרכו בתזונתם היוותה לפחות 10% מהצריכה הקלורית הכוללת, ושבריאותם הכללית נמצאה טובה.

במסגרת המחקר נערכו מדידות של רמות השומנים בפלסמת הדם של הנבדקים. שני סוגי דיאטה, דיאטה “דלת שומן” ודיאטה “דלת שומן פלוס”, שהיו זהות בכמות השומן הכוללת, בכמות השון הרווי, בכמות החלבון, בכמות הפחמימות ובתכולת הכולסטרול שלהן, נבנו לצורך המחקר. שתי הדיאטות הותאמו לקווים המנחים הקודמים של ה-American Heart Association. הדיאטה “דלת השומן” היתה דיאטה דלת שומן אופיינית לאלו המשמשות בארצות-הברית. הדיאטה “דלת השומן פלוס” הכילה כמות גדולה בהרבה של ירקות, קטניות וגרעיני תבואה מלאה, בהתאם לקוים המנחים החדשים של ה-American Heart Association משנת 2000.

החוקרים מצאו כי במהלך ארבעת שבועות המחקר נמצאו בדמם של הנבדקים בקבוצת הדיאטה “דלת השומן” ובקבוצת הדיאטה “דלת השומן פלוס” השינויים הבאים, בהתאמה: ירידה בשיעור של 0.24mmol/L (שהם 9.2mg/dL) לעומת ירידה בשיעור של 0.46mmol/L (שהם 17.6mg/dL) בכמות הכולסטרול הכללית (P = 0.01), וירידה בשיעור של  0.18mmol/L (שהם 7.0mg/dL) לעומת ירידה בשיעור של 0.36mmol/L (שהם 13.8mg/dL) בכמות ה-LDL-כולסטרול (P = 0.02).

ההבדלים בין שתי הקבוצות עמדו על ערכים של 0.22mmol/L- (שהם 9mg/dL), (ערך 95%CI,0.05 – 0.39mmol/L, שהם 95%CI,2 – 15mg/dL) ושל 0.18mmol/L- (שהם 7mg/dL), (ערך 95%CI,0.04 – 0.32mmol/L, שהם 95%CI,2 – 12mg/dL) עבור ריכוז הכולסטרול הכללי ועבור ריכוז ה-LDL-כולסטרול, בהתאמה. לא נמצאו בין שתי הקבוצות הבדלים מובהקים סטטיסטית בריכוזי ה-HDL-כולסטרול ובריכוזי הטריגליצרידים.

מגבלתו העיקרית של המחקר היתה מעקב של 4 שבועות בלבד.

החוקרים מסיקים כי הקוים המנחים הלאומיים הקודמים שהדגישו הימנעות מצריכת שומן רווי וכולסטרול, וככל הנראה לא העריכו כראוי את ההשפעה האפשרית של התזונה בהפחתת ריכוז ה-LDL-כולסטרול. במחקר זה, הם מסכמים, הוכח כי הדגש על צריכת מזונות מן הצומח, המופיע בקווים המנחים הלאומיים החדשים, מגדיל את השפעת הדיאטה בהפחתת רמות ה-LDL-כולסטרול.

Annals Int. Med.: 197: 9;725

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה