נפרולוגיה

יתר לחץ דם קשור להימצאות פגעים חמורים בחומר הלבן במוח ב-MRI (ה-Hypertension)

חוקרים ארופאים מדווחים כי פגעים חמורים בחומר הלבן במוח מסביב לחדרי המוח וב-subcortex, השכיחים באוכלוסיה המבוגרת וקשורים לשבץ ולשיטיון, מופיעים יותר באנשים הסובלים מיתר לחץ דם לא יציב.

החוקרים בדקו 9 קבוצות נבדקים בארופה (1625 נבדקים) בגילאי 65-75 שנים בתחילת המחקר, בין השנים 1996-1998.

הנבדקים עברו בדיקות MRI של המוח ומידע אודות לחץ הדם שלהם נאסף במהלך 5-20 שנים לפני תחילת המחקר. משום שהמידע שנאסף אודות קבוצת הנבדקים הגרמנים נבדל מהמידע שהתקבל ביתר הקבוצות, הוא לא נכלל בחישובים.

החוקרים כותבים כי גם ירידה וגם עליה בלחץ הדם הדיאסטולי נמצאו קשורים לסיכון מוכפל לפחות להופעת פגעים חמורים בחומר הלבן מסביב לחדרי המוח, בהשוואה לרמות יציבות של לחץ דם לאורך הזמן.

הם מוסיפים כי עליה בלחץ הדם הסיסטולי נמצאה קשורה בשכיחות גבוהה יותר של פגעים חמורים בחומר הלבן מסביב לחדרי המוח ובשכבת ה-subcortex.

הפגעים החמורים ביותר נמצאו קשורים ליתר-לחץ דם מטופל אך לא מבוקר. יתר לחץ דם לא מטופל ויתר לחץ דם שטופל בהצלחה נמצאו קשורים בשיעורי סיכון דומים.

החוקרים מציעים כי יתר לחץ דם לאורך זמן עלול לגרום לשינויים מבניים בכלי הדם הקטנים במוח, דבר הגורר עליה בהתנגדות כלי הדם, ירידה בזרימת הדם ופגיעה באוטו-רגולציה המוחית.

הממצא כי הסיכון מוגבר אפילו בקרב נבדקים המטופלים בהצלחה מעיד כי טיפול אגרסיבי עשוי להוביל לצניחה ברמות לחץ הדם, הגורמות לירידה בזרימת הדם לאזורים שכבר מצויים במצב זרימה גבולי.

החוקרים כותבים כי הממצאים עששויים להציע אפשרויות טיפול במניעת והפחתת ההתדרדרות הקוגנטיבית והשיטיון המלווים לתופעה, אך הם מזהירים בנוגע לתופעות הלוואי האפשריות הכרוכות בהפחתת לחץ הדם הדיאסטולי שיש לשקול אותן.  

במאמר פרשנות מצורף נכתב כי כתוצאה מהשינויים הדמוגרפיים, שיטיון הופך לאחד הגורמים העיקריים למוגבלות ולתמותה.

עוד מצוין כי על המחקרים הקליניים לבדוק האם הפחתת יתר לחץ דם באמצעות חסימת תעלות סידן או באמצעים אחרים, עשויה למנוע את מחלת האלצהיימר.

Hypertension 2004;44:612-613,625-630.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה