נפרולוגיה

דיאטה בעלת אינדקס גליצמי נמוך נמצאה מועילה בגברים הסובלים מסוכרת מסוג 2 (Diabetes Care)

תוצאות מחקר אקראי שפורסם לאחרונה מעידות כי שמירה על דיאטה בעלת אינדקס גליצמי נמוך (LGI) משפרת את הבקרה הגליצמית, את חלק מפרופילי הליפידים ואת הפיברינוליזיס בגברים הסובלים מסוכרת מסוג 2.

החוקרים כותבים כי הולכת וגדלה ההכרה כי תגובות גליצמיות או אינסולינמיות שלאחר הארוחה עשויות להשתנות בתגובה למזונות שונים למרות שהכמות הכללית של פחמימות הניתנות לספיגה לא משתנה. הם מסבירים כי למרות חשיבותה של התרכזות בכמות הפחמימות הנצרכת בחולים הסוכרתיים, שימוש בפחמימות בעלות LGI עשוי להיות בעל יתרונות נוספים ללא הגדלת תכולת השומן בדיאטה וכתוצאה מכך עליה בחומצות השומן החופשיות (FFAs) בפלסמה, על כל השלכותיהן המזיקות.

במחקר שמבנהו crossover השתתפו 12 גברים הסובלים מסוכרת מסוג 2. הם חולקו באקראי לשתי תקופות בנות 4 שבועות של דיאטות פחמימות בעלות LGI ובעלות אינדקס גליצמי גבוה (HGI) שבינהן תקופת הפסקה בת 4 שבועות.

אחרי שתי תקופות הדיאטה, הראו רישומי התזונה לאורך השובע צריכת אנרגיה ומקרו-נוטריינטים יומית כללית זהה, ומשקל הגוף ומסת השומן הכללית היו בני השוואה. בהשוואה לדיאטת ה-HGI, השרתה דיאטת ה-LGI פרופילים נמוכים יותר של גלוקוז ואינסולין בפלסמה לאחר הארוחה ואזורים קטנים יותר מתחת לעקומה, עם שיפור בערכי הגלוקוז בפלסמה בצום ( ערך P < .01), בערכי ההמוגלובין-A1c (ערך P < .01), ובניצול הכלל-גופי של גלוקוז שנמדד באמצעות קיבוע אאו-גליצמי היפר-אינסולינמי (P < .05). דיאטת ה-LGI נמצאה קשורה גם בירידה ברמות הכללית בפלסמה בצום של כולסטרול ה-LDL (ערך P < .01), חומצות השומן החופשיות (ערך P < .01), האפוליפו-פרוטאין B ופעילות ה-plasminogen activator inhibitor 1.

החוקרים כותבים כי רק 4 שבועות של דיאטת LGI הצליחו לשפר את הבקרה הגליצמית, ניצול הגלוקוז, חלק מפרופילי השומנים, ואת קיבולת הפיברינוליזיס בחולי סוכרת מסוג 2. הם מסכמים כי אפילו במידה והשינויים בבקרה הגליצמית היו מתונים במהלך התקופה בת 4 השבועות, בטווח הארוך עשויה דיאטת ה-LGI למלא תפקיד חשוב בטיפול ובמניעת הסוכרת והמחלות הקשורות אליה.

Diabetes Care. 2004;27:1866-1872

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה