נפרולוגיה

שילוב של אבנדיה יחד עם גליבנקלמיד עדיף על טיפול בגליבנקלמיד במינון מקסימלי בחולי סוכרת סוג 2 (Diabetes Res Clin Pract )

מטופלים עם סוכרת סוג 2 אשר אינם מגיעים לאיזון רמות הסוכר במינון חצי מקסימלי של glibenclamide (שם מסחרי Glibetic, Gluben ) עשויים להנות משיפור משמעותי באמצעות הוספתה לטיפול של rosiglitazone (שם מסחרי Avandia ) , כך מדווחים חוקרים במאמר המוצג ב-Diabetes Res Clin Pract בגיליון החודש, בהתבסס על מחקר בינלאומי.

למרות שהגליבנקלמיד ותכשירים אחרים ממשפחת הסולפונילוריה הם בשימוש נרחב בחולי סוכרת סוג 2 , הרי שהמגבלות של תרופות אלה באיזון גליקמי ארוך טווח, וירידה בתפקוד תאי הבטא של הלבלב, הניעו את החוקרים לבדוק אם גישה שתשלב את האבנדיה בטיפול תועיל על גישה מונותרפית.

כדי לבדוק את העילות של של שתי הגישות בוצע מחקר אקראי בקרב 340 חולי סוכרת סוג 2 שבו חולקו החולים לקבוצה שקיבלה מינון עולה של גליבנקלמיד, עד לרמה מקיסמלית של 15 מ”ג ליום, לבין הוספת אבנדיה במינון של 8 מ”ג ליום לגליבנקלמיד במינון של 7.5 מ”ג ליום.

כל המטופלים היו ברמת המוגלובין מסוכר (HbA1c ) לא מספק בטיפול הבסיסי עם גליבנקלמיד במינון של 7.5 מ”ג ליום. מדד ה- HbA1c היה המדד המרכזי של תוצאות המחקר.

לאחר 26 שבועות נמצאה ירידה משמעותית ברמות ה- HbA1C של הקבוצה המשולבת (ירידה של 0.91% ), לעומת ירידה לא משמעותית של 0.14% בקבוצת הטיפול המונותרפי, ירידה שהייתה אף לא מובהקת סטטיסטית.

פרמטרים נוספים שנבחנו כללו שינויים ב-FPG , אינסולין  C-Peptide ,   ו-HOMA-S ו- HOMA-B, שבכולם נמצאה הבדל משמעותי לטובת הקבוצה שקיבלה טיפול משולב עם אבנדיה.

שני הטיפולים היו נסבלים היטב, אם כי בקבוצה המשולבת היה דיווח על יותר תופעות לואי, בעיקר היפוגליקמיות שהופיעו בשיעור של 18.5% בקבוצת הטיפול המשולב, בהשוואה ל-4.1% בלבד בקבוצה המונותרפית.

החוקרים מסכמים באומרם ששילוב האבנדיה עשוי להיות הטיפול המועדף על העלאת המינון של גליבנקלמיד לחולי סוכרת סוג 2 שאינם משיגים איזון מספק.

Diabetes Res Clin Pract 2004 Mar;63:3:213-23

לדיווח ב-docguide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה