צריכת קפאין קשורה ביחס הפוך להופעת סוכרת מבוגרים (Ann Intern Med)

ממצאים המתפרסמים כעת מספקים עדויות נוספות לכך ששתית קפה ומשקאות אחרים המכילים קפאין עשויה ליצור הגנה מפני התפתחות סוכרת מבוגרים. אולם, החוקרים מזהירים כי עדיין מוקדם לקבוע המלצה לצריכת קפה מוגברת בהתבסס על כך.

הממצאים החדשים עולים מנתונים שנאספו אודות יותר מ-42,000 גברים ו-84,000 נשים שנמצאו תחת מעקב רפואי ודיווחו על צריכת משקאות המכילים קפאין כל 2-4 שנים במהלך תקופה של 12-18 שנים.

החוקרים תיעדו 1333 מקרים חדשים של סוכרת מבוגרים בקרב גברים ו-4085 מקרים בקרב נשים.

באמצעות אנליזה מותאמת לגיל, ל-BMI, לעישון סיגריות, ולגורמים אחרים הקשורים בדיאטה ובאורח החיים של הנבדקים, נמצא קשר אינברסי בעל משמעות סטטיסטית בין שתיית קפה או משקאות אחרים המכילים קפאין לבין שכיחות הופעת סוכרת בגברים ובנשים.  

הסיכונים היחסיים רבי-המשתנים להופעת סוכרת היו 0.93, 0.71, ו-0.46 בהתאמה בגברים שדיווחו על שתיית 1-3 כוסות קפה ליום, 4-5 כוסות קפה ליום או 6 ומעלה כוסות קפה ליום. הסיכונים היחסיים שנמצאו בנשים היו 0.99, 0.70, ו-0.71, בהתאמה.  

לא נמצא קשר כלשהו לצריכת משקאות נטולי קפאין.

אחד החוקרים מציין כי בשנה שעברה, מצא מחקר שנערך בגרמניה כי שתייני קפה כבדים מצויים בסיכון מופחת באופן ניכר להופעת סוכרת מבוגרים.

מחקר זה עורר מחלוקת גדולה בקרב החוקרים, שכן ידוע כי קפאין משפיע על מטבוליזם הגלוקוז במחקרים קצרי-טווח.

החוקר הוסיף כי המחקר הנוכחי גדול יותר ותקופת המעקב ארוכה יותר, וכי מדידות צריכת הקפה שבוצעו קפדניות יותר. בנוסף, הוא מציין כי בניגוד למחקר שהוזכר, במחקר הנוכחי נבדקו הן צריכת קפה רגיל והן צריכת קפה נטול קפאין.

החוקר מדגיש כי למרות היות הקפאין רכיב מרכזי בקפה, הקפה מכיל חומרים ורכיבים רבים נוספים, כמו מגנזיום ואנטי-אוקסידנטים שעשויים לסייע במטבוליזם הגלוקוז ולהפחית את הסיכון לסוכרת. הוא מסכם כי מחקרים נוספים דרושים בכדי לבחון את השפעות רכיבים נוספים אלו המצויים בקפה.

Ann Intern Med 2004;140:1-8.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה