נאונטולוגיה

השמנה אימהית מלווה בסיכון למוות פתאומי של תינוקות (JAMA Pediatrics)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למעלה מ-5% מהמקרים של מוות פתאומי של תינוקות עשוי להיות קשור להשמנת-יתר אימהית.

בארצות הברית מדווח בכל שנה על כ-3,500 מקרים של מוות פתאומי של תינוקות. לאחר מסעות פרסום בשנות ה-90 של המאה הקודמת שכללו המלצות על תנוחות שינה בטוחות של תינוקות, שיעורי תמותה אלו צנחו אך מאז התייצבו על שיעור די יציב.

השמנת-יתר אימהית הינה גורם סיכון מתועד היטב לסיבוכי הריון, כולל לידת מת, ליד מוקדמת ואשפוז ביחידת טיפול נמרץ ביילודים. חוקרים משבדיה דיווחו בשנת 2014 על קשר בין השמנת-יתר אימהית ובין סיכון מוגבר לתמותת תינוקות עם עליה עם מדד מסת הגוף, אך אותו מחקר לא בחן את שיעורי התמותה הפתאומית של תינוקות.

במחקר הנוכחי התבססו החוקרים על נתונים אודות כל לידות חי בארצות הברית בין 2015 עד 2019 כפי שתועד ע”י המרכז לבקרת מחלות ומניעתן. מבין למעלה מ-18.8 מיליון לידות חי לאחר 28 שבועות הריון ומעלה, 16,545 תינוקות מתו באופן פתאומי וללא סיבה ברורה.

שיעורי מוות פתאומי של תינוקות בקרב אלו שנולדו לאימהות עם השמנת-יתר עלה באופן מובהק סטטיסטית ותלוי-מינון בהשוואה לאימהות בעלות משקל תקין. לאחר תקנון לגיל האם, גזע, מוצא אתני ורמת השכלה, יחסי הסיכויים המתוקנים לתמותה פתאומית של תינוק עמדו על 1.39 בקרב נשים עם השמנה בדרגה החמורה ביותר (רווח בר-סמך 95% של 1.31-1.47).

אחד ההסברים שמציעים החוקרים הוא כי בבסיס הקשר בין השמנה אימהית ובין תמותה פתאומית של תינוקות עשוי לנבוע מכך שהשמנת-יתר מעלה את הסיכון לדום נשימה חסימתי בשינה, אשר עלולה להוביל להיפוקסיה לסירוגין, התפתחות עקה חמצונית עם השפעה על העובר ובסופו של דבר להוביל לתמותה פתאומית של התינוק.

החוקרים מדגישים כי המחקר אינו מוכיח קשר סיבתי בין השמנת-יתר אימהית ובין סיכון מוגבר לתמותת תינוקות, אך הממצאים תומכים בהשלמת מחקרים נוספים אשר עשויים לסייע בפיתוח התערבויות ממוקדות יותר, דוגמת התערבויות למניעה ו/או טיפול בדום נשימה בשינה.

JAMA Pediatrics, July 29, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה