נאונטולוגיה

יתרונות בדיקות סקר של יילודים לחסר וויטמין B12 (מתוך Pediatrics)

בדיקות סקר של יילודים לחסר וויטמין B12 עשויות להוביל לירידה של פי ארבע בסיכויי להתפתחות חסר תסמיני של הוויטמין בשנה הראשונה לחייהם, בהשוואה ליילודים שלא עברו בדיקות סקר אלו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מגרמניה שפורסמו בכתב העת Pediatrics.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסר וויטמין B12 עשוי לפגוע בהתפתחות יילודים, אך ההשפעה של בדיקות סקר של יילודים אינה ידועה. טיפול מוקדם נקשר עם התפתחות תקינה ביילודים שהשלימו בדיקות סקר של היילוד, אך לא ברור מהו שיעור היילודים שיתקדמו לחסר תסמיני של וויטמין B12 ללא טיפול.

המחקר הארצי התבסס על נתונים שנאספו באופן פרוספקטיבי אודות מקרים של יילודים מתחת לגיל 12 חודשים עם חסר וויטמין B12 בין 2021 עד 2022. החוקרים בחנו 61 מקרים של חסר וויטמין B12, אשר זוהו בעקבות בדיקות סקר של יילוד (31 יילודים) או לאחר הופעת תסמינים חשודים (30 יילודים).

בגיל חציוני של ארבעה חודשים, רוב רובם של היילודים (90%) שזוהו בעקבות בדיקות סקר עדיין היו תסמיניים, בעוד שאלו שזוהו בעקבות הופעת תסמינים חשודים ולא כחלק מבדיקות סקר התייצגו עם היפוטוניה (68%), אנמיה (58%), עיכוב התפתחותי (44%), מיקרוצפליה (30%) ופרכוסים (12%).

מקרים שאובחנו בעקבות תסמינים של חסר וויטמין B12 בשנה הראשונה לחיי התינוק היו נפוצים פי ארבע יותר ביילודים שלא עברו בדיקות סקר של היילוד לחסר וויטמין B12, בהשוואה לאלו שעברו בדיקות סקר אלו כיילודים (יחס סיכויים של 4.12, רווח בר-סמך 95% של 1.29-17.18).

ההתייצגות הקלינית של חסר וויטמין B12 מתחילה לרוב בחודשים הראשונים וכוללת עיכוב התפתחותי, קשיי הזנה, היפוטוניה וחולשה, הפרעה בשגשוג, עצבנות ואנמיה מגלובלסטית ואטרופיה מוחית.

המחקר הנוכחי מאשר דיווחים אלו ומדגיש כי התסמינים הנפוצים ביותר של חסר וויטמין B12 בתינוקות כוללים היפוטוניה, אנמיה, עיכוב התפתחותי, תת-תזונה או הפרעה בשגשוג ומיקרוצפליה, אטרופיה מוחית, או הפרעה במיילינציה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי ההיארעות של חסר תסמיני של וויטמין B12 מהווה כמחצית מההיארעות הכוללת של חסר הוויטמין כפי שנקבע לפי בדיקות סקר של היילוד. נתונים אלו תומכים בסברה כי לא כל היילודים יפתחו חסר תסמיני של הוויטמין, אך במקביל המחקר מצביע על התועלת הרבה של בדיקות סקר של יילודים לזיהוי החסר.

Pediatrics, July 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה