נאונטולוגיה

גורמי סיכון לסיבוכים במערכת העיכול בחולים עם מחלת קרוהן מילדות (J Formos Med Assoc)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the Formosan Medical Association מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מדד ECCO-ESPGHAN (או European Crohn’s and Colitis Organization and European Society for Pediatric Gastroenterology Hepatology and Nutrition) עשוי לסייע בחיזוי מוקדם של הסיכון ארוך הטווח לסיבוכים במערכת העיכול בחולים עם אבחנה של למחלת קרוהן מילדות.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לזהות גורמים פרוגנוסטיים מהימנים לחיזוי סיבוכים במערכת העיכול בטווח הארוך בחולים עם הופעה מילדות של מחלת קרוהן.

החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי, שכלל חולים עם אבחנה של מחלת קרוהן מתחת לגיל 18 שנים בין ינואר 1999 ועד דצמבר 2021. הם אספו את הנתונים הקליניים ההתחלתיים ואת המידע אודות מדד PCDAI (או Pediatric Crohn’s Disease Activity Index). החולים סווגו לקבוצות סיכון נמוך, בינוני, או גבוה, בהתאם לקווים המנחים של ה-ECCO-ESPGHAN.

התוצא העיקרי היה הופעת סיבוכים חדשים במערכת העיכול.

מבין 53 חולים שנכללו במחקר (33 גברים, 20 נשים), 8 חולים (33.96%) פיתחו סיבוכים במערכת העיכול לאורך תקופת מעקב חציונית של למעלה מ-6 שנים.

בקרב חולים בקבוצת סיכון בינוני או גבוה לפי ECCO-ESPGHAN תועד סיכון גבוה פי 4.71 לסיבוכים במערכת העיכול, בהשוואה לאלו בקבוצת סיכון נמוך (יחס סיכון של 4.71, P=0.023) לאחר תקנון למדד PCDAI בניתוח רב-משתני. משתנים קליניים אחרים לא ניבאו באופן מובהק סטטיסטית את הסיכון לסיבוכים במערכת העיכול.

הערך המנבא החיובי והשלילי של סיווג לפי ECCO-ESPGHAN לסיבוכים של מערכת העיכול עמד על 48.15% ו-80.77%, בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדד ECCO-ESPGHAN מהווה כלי טוב לחיזוי מוקדם של הסיכון לסיבוכים במערכת העיכול בטווח הארוך בחולים עם מחלת קרוהן מילדות ועשוי לסייע בתהליכי קבלת החלטות אודות טיפול מתקדם בשלב מוקדם.

J Formos Med Assoc, Jun 26, 2024

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה