נאונטולוגיה

האם הנקה בינקות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן מעי גס ורקטום בבגרות? (Clin Gastroenterol Hepatol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology עולה כי במבוגרים אשר ניזונו מהנקה בינקות ייתכן סיכון מוגבר לאבחנה של סרטן מעי גס ורקטום בבגרות, כולל במבוגרים צעירים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על החשיבות של גורמי חשיפה במהלך ההיריון ובשלב מוקדם במהלך החיים ובין הסיכון להתפתחות סרטן מעי גס ורקטום. עם זאת, לא ידוע אם הנקה בינקות מלווה בסיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום בבגרות, בפרט בבגרות מוקדמת.

המחקר הפרוספקטיבי בחן את הקשר בין היסטוריה של הנקה בעבר ובין הסיכון לממאירות מעי גס ורקטום ונגעים מקדימים ב-66,634 נשים בגילאי 46-93 שנים ממחקר Nurses’ Health Study ו-92,062 נשים בגילאי 27-68 שנים ממחקר Nurses’ Health Study II. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום והסיכוי לנגעים המקדימים את התפתחות הממאירות.

לאורך מעקב של 3.5 מיליון שנות-אדם זוהו 1,490 מקרים של סרטן מעי גס ורקטום בשני המדגמים.

מניתוח הנתונים עולה כי היסטוריה של הנקה לוותה בעליה של 23% בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכון של 1.23, רווח בר-סמך 95% של 1.10-1.38), כאשר הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום עלה עם משך ההנקה (p<0.001).

בקרב נשים צעירות יותר ממחקר Nurses’ Health Study II עלה קשר מובהק סטטיסטית בין היסטוריה של הנקה ובין סיכון מוגבר לאדנומות בסיכון גבוה לפני גיל 50 שנים (יחס סיכויים של 1.46, רווח בר-סמך 95% של 1.16-1.83). עוד מדווח כי הנקה לוותה בסיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום במבוגרים עד גיל 55 שנים (יחס סיכון של 1.38, רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.80).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מציעים כי הנקה בינקות עשויה להיות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן מעי גס בבגרות. עם זאת, הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את המנגנונים הביולוגיים בבסיס הקשר הנ”ל ומדגישים כי ההוכחה לקשר אינה מעידה על סיבתיות.

Clin Gastroenterol Hepatol, July 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה