נאונטולוגיה

השוואת שתי גישות טיפול פומי מונע בוויטמין K ביילודים (J Perinatol)

NEONATOLGY PREMATURE פג תינוק
מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Perinatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי משטר הכולל מתן 13 מנות של ויטמין K לווה בשיפור משמעותי של פרופיל תפקודי קרישה בתינוקות, בהשוואה למשטר טיפול הכולל מתן שלוש מנות פומיות של ויטמין K. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, מוסיף מהערותיו.

מטרת המחקר הפרוספקטיבי הייתה להשוות את PIVKA-II (Proteins Induced by Vitamin K Absence or Antagonist-II) ורמות PT-INR בתינוקות שקיבלו שני משטרי טיפול מונע בוויטמין  K פומי.

מדגם המחקר כלל 119 יילודים בריאים במרכז אחד, אשר קיבלו סירופ של וויטמין K (2 מ”ג). התינוקות חולקו למשטר שכלל שלוש מנות טיפול (56 יילודים) בלידה, בגיל חמישה ימים ובגיל חודש, או למשטר שכלל 13 מנות טיפול (63 יילודים) שקיבלו ויטמין K בלידה ולאחר מכן כל שבוע למשך 11 שבועות.

מהנתונים עולה כי מתן 13 מנות ויטמין K פומי הפחית משמעותית את PIVKA-II והפחית מדדי PT/INR לאחר חודש, הן בתינוקות שניזונו מהנקה (PIVKA-II: ירידה מ-18 mAU/mL ל-16 mAU/mL, p=0.02; PT/INR: ירידה מ-1.37 ל-1.13, p<0.001) והן בתינוקות שניזונו מפורמולה (PIVKA-II: ירידה מ-18 mAU/mL ל-15 mAU/mL, p=0.01; PT/INR: ירידה מ-1.54 ל-1.24, p<0.001), בהשוואה למדדים ההתחלתיים בגיל חמישה ימים.

משטר טיפול שכלל שלוש מנות של ויטמין D לא הביא לשינוי משמעותי ברמות PIVKA-II והביא לשיפור במדדי PT/INR (2.00-1.50, p<0.01) רק בתינוקות שניזונו מפורמולה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על השפעה גדולה יותר על פרופיל הקרישה עם מתן 13 מנות טיפול פומי בוויטמין K לעומת מתן שלוש מנות בלבד.

 

J Perinatol, Apr 27, 2024

הערות עורך:

ממחקר זה עולה כי מתן ויטמין K פומי לפי הנחיות משרד הבריאות להורים המסרבים לתת ויטמין K IM יעיל פחות ממשטר של מתן ויטמין K פומי אחת לשבוע במשך 11 שבועות לאחר הלידה. לפחות בשיפור תפקודי הקרישה בילודים אלה. יש לשקול האם יש מקום לשנות את ההמלצות הטיפוליות למתן ויטמין K פומי לילדי הורים המסרבים למתן ויטמין K IM.

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה