נאונטולוגיה

ההשפעה של תסמיני דיכאון במהלך היריון על גדילת העובר (JAMA Network Open)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי תסמיני דיכאון חמורים יותר במהלך ההיריון מלווים בקצב גדילה איטי יותר של העובר בשלבי הגדילה המהירה במהלך שבועות 30 ו-37 להיריון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מידע רב אודות קשר אפשרי בין תסמיני דיכאון אימהי ובין מדדי גדילת עובר במהלך שלב הגדילה המהירה הקריטי לפני הלידה.  הם השלימו מחקר עוקבה פרוספקטיבי בין 2018 עד 2020, שכלל 2,676 זוגות אם-צאצא. כל האימהות (גיל ממוצע של 28 שנים) גויסו למחקר במהלך הטרימסטר הראשון להיריון מ-13 בתי חולים ב-81 מחוזות ב-12 ערים בסין. תסמיני דיכאון אימהי נקבעה על-פי מדד EPDS (או Edinburgh Postpartum Depression Scale) לאחר חציון של 24 שבועות הריון, כאשר מדדים גבוהים יותר מעידים על תסמיני דיכאון חמורים יותר. כל הנשים הגיעו לביקורי מעקב במהלך הטרימסטר השני, הטרימסטר השלישי ו-24 שעות לאחר הלידה.

התוצאים העיקריים כללו מדדים סונוגרפיים להערכת קוטר בי-פריאטלי, אורך פמור והיקף הבטן, כמו גם משקל העובר. החוקרים בחנו את המדדים הללו במהלך שבועות הריון 30 ו-37.

חציון מדד EPDS האימהי עמד על 5 נקודות. לאחר תקנון לערפלנים, החוקרים זיהו קורלציה משמעותית בין מדד EPDS גבוה יותר באימהות ובין קצב גדילה איטי יותר של העובר לפי הערכת אורך הפמור, היקף הבטן ומשקל עובר משוער. בקרב עוברים לאימהות בחמישון העליון של תסמיני דיכאון תועדה ירידה משמעותית בקצב גדילת העובר משבוע 30 לשבוע 37 להיריון, בהשוואה לאימהות בחמישון התחתון.

החוקרים מציינים כי קשרים אלו היו בולטים יותר בעובר ממין נקבה לאו אימהות במצב סוציו-אקונומי משפחתי טוב יותר.

ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של אבחנה מוקדמת וטיפול בתסמיני דיכאון אימהי במהלך היריון, בפרט בנשים במצב סוציו-אקונומי גבוה יותר או כאשר מדובר בעובר ממין נקבה.

JAMA Network Open, Dec 4, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה