נאונטולוגיה

חוסן נפשי ושבריריות: ההשפעה של פגות קיצונית על ההורים ובני המשפחה (Archives of Disease in Childhood) -והערות ד”ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה

במאמר שפורסם בכתב העת Archives of Disease in Childhood: Fetal and Neonatal Edition עולה כי לפגות קיצונית השפעות חיוביות ושליליות על ההורים וזאת ללא תלות במוגבלות התפקודית של היילוד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תינוקות שנולדו בשלב מוקדם מאוד של ההיריון (פגות קיצונית) מצויים בסיכון משמעותי לליקוי נוירו-התפתחותי. מאחר ובספרות הרפואית אין מידע רב אודות ההשפעה של פגות על בני המשפחה, מטרתם כעת הייתה לבחון את נקודת המבט של ההורים בכל הנוגע להשפעה של פגות עליהם ועל בני המשפחה האחרים.

לאורך שנה אחת, הורים לילדים שנולדו לפני 29 שבועות הריון והיו בגילאי 18 חודשים עד 7 שנים שהגיעו לביקורי מעקב הוזמנו להשתתף במחקר. הם התבקשו לסווג את ההשפעה של פגות על חייהם וחיי בני המשפחה שלהם כהשפעה חיובית ו/או שלילית ולתאר את ההשפעות במילים שלהם. החוקרים השלימו ניתוח תמטי ע”י צוות רב-מקצועי, כולל הורים וניתוח סטטיסטי הושלם להשוואת התגובות של ההורים.

מדגם המחקר כלל 248 הורים (98% שיעורי השתתפות), רובם (74%) דיווחו כי ללידה המוקדמת של ילדיהם הייתה השפעה חיובית ושלילית על חייהם או חיי בני המשפחה שלהם, כאשר 18% דיווחו רק על השפעות חיוביות של הפגות ו-8% דיווחו על השפעות שליליות בלבד של פגות.  מניתוח הנתונים לא עלתה קורלציה בין תחושות ההורים ובין גיל ההיריון, נזק מוחי, או דרגת ליקוי נוירו-התפתחותי.

ההשפעות החיוביות שדווחו כללו שיפור נקודת המבט על החיים, דוגמת הכרת תודה והשקפת עולם (48%), מערכת יחסים הדוקה יותר בין בני המשפחה (31%) והמתנה של ילד (28%). ההשלכות השליליות כללו פחד ודחק (42%), אובדן יציבות עקב שבריריות רפואית (35%) וחשש מפני בעיות התפתחות של הילד בעתיד (18%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהערכות ההשפעות של פגות על ההורים, כפי שעולה מניתוח הדיווחים שלהם, עולה כי הורים מדווחים על השפעות חיוביות ושליליות של פגות קיצונית, זאת ללא תלות במוגבלות של הילד. הם קוראים לקחת בחשבון את השקפות העולם המתוארות במחקרים בתחום נאונטולוגיה, טיפול רפואי והדרכת מטפלים.

Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed, Nov 2023

 

הערות עורך מדור נאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי:

מחקר זה מוצא כי לפגות קיצונית ישנה השפעה חיובית ושלילית על ההורים. מניסיוני, סוג ההשפעה תלוי רבות במבנה האישיות של ההורים, איכות הקשר בין ההורים לפני לידת הפג ובתמיכה שמעניק צוות הפגייה להורים שחווים את לידת הפג. ישנם מחקרים רבים שמצאו שמאורע משמעותי (במקרה זה לידת פג) יכול להביא לצמיחה או לדכאון בתלות בגורמי האישיות של כל אחד ובתמיכה של סביבתו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה