נאונטולוגיה

 מדדים אקו-קרדיוגרפיים מנבאים סגירה עצמונית של דוקטוס ארטריוזוס בפגים (Front Pediatrics) – והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

BABY

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מדדים בבדיקת אקו-לב, בפרט מהירות דלף דרך דוקטוס ארטריוזוס, עשויים לסייע בחיזוי הסיכוי לסגירה עצמונית מוקדמת של דוקטוס ארטריוזוס בפגים.

מטרת המחקר הייתה לבחון את החשיבות של מדדים אקו-קרדיוגרפיים בחיזוי סגירה ספונטאנית מוקדמת של דוקטוס ארטריוזוס בפגים. מדגם המחקר כלל 222 פגים שאושפזו ליחידת יילודים עם עדות באקו-לב לדוקטוס ארטריוזוס פתוח 48 שעות לאחר הלידה. ביום השביעי לחיים, הושלמה הערכה במטרה לקבוע אם הדוקטוס נסגר באופן טבעי. תינוקות בהם לא תועדה סגירה של דוקטוס ארטריוזוס נכללו בקבוצת המחקר (109 יילודים) ויתר היילודים שימשו כביקורות (113 יילודים).

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הבדלים מובהקים סטטיסטית במדדים אקו-קרדיוגרפיים בין יילודים בקבוצת המחקר ובקבוצת הביקורת.

מהנתונים עולה כי מהירות דלף דרך דוקטוס ארטריוזוס וההבדל בלחצים בין האאורטה היורדת ובין עורק הריאה בקבוצת המחקר היו נמוכים יותר משמעותית, בהשוואה לקבוצת הביקורת (p<0.05). הלחץ בעורק הריאה בקבוצת המחקר היה גבוה יותר מהלחץ בעורק הריאה בקבוצת הביקורת (p<0.05).

מניתוח סטטיסטי עלה כי רק מהירות דלף מקסימאלית דרך דוקטוס ארטריוזוס הייתה בקורלציה עם סגירה עצמונית מוקדמת של הדוקטוס (p=0.049). מניתוח עקומת ROC עלה כי נקודת הסף האופטימאלית לחיזוי סגירה עצמונית של דוקטוס ארטריוזוס לפי מהירות דלף דרך דוקטוס ארטריוזוס בבדיקת אקו-לב בגיל 48 שעות עמדה על 1.165 מטר/שניה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי למדדים בבדיקת אקו-לב ישנה חשיבות רבה בחיזוי סגירה עצמונית מוקדמת של דוקטוס ארטריוזוס בפגים. בפרט, זוהתה קורלציה בין מהירות דלף דרך דוקטוס ארטריוזוס ובין סגירה עצמונית מוקדמת של דוקטוס ארטריוזוס.

 

Front Pediatrics, June 15, 2023

 

הערות עורך:

במחקר זה החוקרים ניסו למצוא פרמטרים אקו-קרדיוגרפיים שיוכלו לנבא סגירה עצמונית של ה-PDA בפגים. אם נזהה פרמטרים כאלה נוכל לטפל באלו שסיכויי הסגירה העצמונית יהיו קטנים ולהימנע מטיפול (עם תופעות הלואי שלו) בכאלה שסיכויי הסגירה העצמונית יהיה גבוהים יותר. החוקרים מצאו כי הבדל הלחצים בין האורטה היורדת לעורק הריאה (כפי שהתבטא בעיקר ע”י מהירות הדלף המקסימלית ב-PDA) הוא המנבא העיקרי לסגירה ספונטנית של הדוקטוס. מחקר זה מצא, שלא כפי שישנם החושבים לגודל הדוקטוס בגיל 48 שעות אין השפעה על סיכויי הסגירה הספונטנית שלו. בעבודתם זו, העניקו לנו החוקרים כלי יעיל לזהות אילו מבין ה-PDA הם בעלי סיכויי סגירה ספונטנית ויתכן ולא יזדקקו לטיפול.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה