נאונטולוגיה

בינה מלאכותית עשויה לסייע באבחון מטופלים עם תסמינים נשימתיים (Medscape professional network)

מחקר שנערך לאחרונה מצא כי שימוש במודל למידת תוכנה בתחום התסמינים הנשימתיים מראה ביצועים דומים לרופאים ואף טובים יותר באבחון ובסיווג תרחישים קליניים שונים

כ-20% מהמטופלים המבקרים בשירותי הבריאות בקהילה, פונים עקב תסמינים שחולפים מעצמם, מתוכם 72% סובלים מתסמינים נשימתיים חריפים. למרות שקיימות הנחיות ומערכות ניקוד קליניות שתפקידן לסייע בסטנדרטיזציה של אבחון וטיפול, רופאי הקהילה מדווחים כי היישום שלהן בפועל מאתגר, הן בעקבות הרלוונטיות המוגבלת שלהן והן עקב מגבלות הזמן ברפואת הקהילה. עקב כך, קיים שימוש מופרז בבדיקות אבחון במסגרת הטיפול ראשוני, כמו גם בכתיבת מרשם אנטיביוטי, במיוחד עבור דלקות בדרכי הנשימה, שעלולה להוביל לעמידות חיידקית מוגברת.

בתחום הבינה המלאכותית (AI), מודלים של למידת מכונה (MLMs) הופיעו ככלי מבטיח, אשר מפגין לעתים קרובות ביצועים דומים לרופאים, ואך יותר טובים בתרחישים קליניים שונים. מודלים אלה טומנים בחובם פוטנציאל אדיר לשיפור תהליך האבחון הרפואי וקידום הרפואה הכללית.

מחקר רטרוספקטיבי שנערך במסגרת טיפול ראשוני, בחן את הביצועים של MLM בקרב מטופלים עם תסמינים נשימתיים תוך שימוש רק במאפיינים הקליניים שדווחו על ידי המטופל לפני הביקור הרפואי. המחקר כלל נתונים קליניים מרשומות של 1500 מטופלים שקיבלו אחד משבעה קודים של סיווג המחלות הבינלאומי 10 (ICD-10) ובהם J00 (צינון), J10 ו-J11 (שפעת), J15 (דלקת ריאות חיידקית), J20 (ברונכיטיס), J44 (COPD), J45 (אסתמה).

המודל סיווג את המטופלים ל-10 קבוצות סיכון שונות (מהסיכון הנמוך ביותר ועד הסיכון הגבוה ביותר), והחוקרים ניתחו את הקבוצות בהתאם לערך CRP ממוצע, קוד ICD-10, שיעור המטופלים שפנו בשנית לטיפול ראשוני ולמיון תוך 7 ימים, שיעור המטופלים שהופנו לצילום חזה, צילום חזה עם סימני דלקת ושיעור המטופלים שטופלו באנטיביוטיקה.

תוצאות המחקר הראו כי קבוצות הסיכון הנמוכות ביותר לא כללו מטופלים עם סימני דלקת ריאות בצילום חזה או קוד J15 (דלקת ריאות חיידקית). כמו כן למרות שהמודל אינו מכיר תתי-סוגים של קודי ICD-10, שכיחות קוד J15 (דלקת ריאות חיידקית) הלכה וגברה בקבוצות 4 עד 10, בעוד שהשכיחות של J00 (צינון) ו-J20 (ברונכיטיס) הלכה ופחתה באופן יחסי.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה