נאונטולוגיה

ההשפעה של הפרעות במשק הסוכר על תוצאות נוירו-התפתחותיות ביילודים עם אנצפלופתיה (Archives of Disease in Childhood – Fetal and Neonatal) – והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

היפוגליקמיה או היפרגליקמיה ביילוד עשויות להשפיע על התוצאות הנוירו-התפתחותיות בעתיד בתינוקות עם אנצפלופתיה של היילוד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Archives of Disease in Childhood: Fetal & Neonatal Edition.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהיפוגליקמיה והיפרגליקמיה הן ההפרעות המטבוליות הנפוצות ביותר ביילודים, אין נתונים חד-משמעיים אודות ההשפעות של משק הסוכר על התוצאות הנוירולוגיות ביילודים עם אבחנה של אנצפלופתיה של היילוד. מטרתם כעת הייתה להשלים הערכה שיטתית לקביעת הקשר בין היפוגליקמיה והיפרגליקמיה ביילוד ובין סיבוכים בילדים עם אנצפלופתיה של היילוד.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי PubMed, Embase ו-Web of Science לזיהוי מחקרים שדיווחו על תוצאים מוגדרים מראש וכללו השוואה בין יילודים עם אנצפלופתיה של היילוד והיפוגליקמיה או היפרגליקמיה של היילוד ובין יילודים עם אנצפלופתיה ללא הפרעה במשק הסוכר.

התוצאים העיקריים כללו תמותה ותוצאים נוירו-התפתחותיים בגיל 18 חודשים, או מאוחר יותר.

מבין 82 מחקרים שסקרו החוקרים, 12 מחקרים נכללו בסופו של דבר בסקירה.

מהנתונים עולה כי ביילודים עם חשיפה להיפוגליקמיה תועד סיכון גבוה כפליים להפרעות נוירו-התפתחותיות או תמותה (6 מחקרים; 685 יילודים; 40.6% לעומת 25.4%; יחס סיכויים של 2.17, p=0.0001). חשיפה של היילוד להיפרגליקמיה לוותה בסיכון גבוה פי שלוש לתמותה או מוגבלות (7 מחקרים; 807 יילודים; 46.1% לעומת 28%; יחס סיכויים של 3.07, p<0.00001).

ממצאים אלו היו דומים בניתוח לפי תתי-קבוצות, שכלל רק את היילודים שעברו היפותרמיה תרפויטית.

ממצאים אלו מעידים כי היפוגליקמיה או היפרגליקמיה ביילוד מלווה בסיכון מוגבר למוגבלות או תחלואה בשלב מאוחר יותר ביילודים עם אנצפלופתיה. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים עם מעקב ארוך-טווח במטרה לקבוע מהו הטיפול המטבולי הטוב ביותר ביילודים אלו.

 

Archives of Disease in Childhood – Fetal and Neonatal Edition, June 14, 2023

 

הערות עורך:

מחקר זה מדגיש את החשיבות של שמירה על מאזן סוכר תקין בילודים עם HIE. הבעייה במחקר הזה שלא ברורה מהי הסיבה ומה המסובב. האם רמת הסוכר הלא תקינה היא הסיבה לפגיעה ההתפתחותית או שהיא רק סמן לכך שיכולה להיות פגיעה. בכל מקרה המשמעות של הפרעה במשק הסוכר בילודים עם אנצפלופתיה היא של עליה בסיכון לפגיעה נוירו התפתחותית או תמותה של פי 2-3 (ואפילו היפרגליקמיה יותר משמעותית מהיפוגליקמיה), דבר שמחייב התייחסות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה