נאונטולוגיה

יתרונות הנשמה בשיטה התומכות בכל הנשימות לעומת תמיכה בחלק מהנשימות בזמן הנשמה מלאכותית מסונכרנת ביילודים (Archives of Disease in Childhood – Fetal and Neonatal) – והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

במאמר שפורסם בכתב העת Archives of Disease in Childhood: Fetal and Neonatal Edition מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בהשוואה לשיטת הנשמה SIMV (או Synchronized Intermittent Mechanical Ventilation), שיטות מסונכרנות התומכות בכל הנשימות מלוות במשך גמילה קצר יותר, ללא הבדל מובהק סטטיסטית בשיעורי התמותה, שיעורי דיספלזיה ברונכו-פולמונרית (BPD) לאחר 36 שבועות או תוצאים אחרים.

 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הנחיות ה-NICE משנת 2019 המליצו על הנשמה ממוקדת-נפח. ההמלצה הינה לשיטת SIMV על-פני שיטות הנשמה אחרות התומכות בכל הנשימות, לדוגמא, שיטת ACV (או (Assist Control Ventilation. כעת הם השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של המחקרים להשוואת שיטת SIMV עם שיטות הנשמה תלויות-טריגר התומכות בכל הנשימות.

 

התוצאים שנבחנו כללו את שיעורי התמותה לפני שחרור ושיעורי דיספלזיה ברונכו-פולמונרית (BPD) לפני גיל מתוקן של 36 שבועות, משך גמילה מהנשמה, היארעות דלף אוויר, כישלון גמילה מהנשמה, שימוש בסטרואידים לאחר הלידה, אבחנה של דוקטוס ארטריוזוס פתוח הדורש טיפול, אירועי דמם תוך-חדרי בדרגה 3 או 4, שיעורי לויקומלציה פרי-ונטריקולרית (PVL) ותוצאות נוירו-התפתחותיות לאחר שנתיים.

 

החיפוש הספרותי הוביל לזיהוי שבעה מאמרים שדיווחו על שמונה מחקרים שענו על קריטריוני ההכללה בסקירה.

 

לא תוארו הבדלים משמעותית בשיעורי התמותה (יחס סיכויים של 0.74, רווח בר-סמך 95% של 0.32-1.74) או BPD לאחר 36 שבועות (יחס סיכויים של 0.63, רווח בר-סמך 95% של 0.33-1.24), אך משך הגמילה מהנשמה היה קצר יותר משמעותית בקרב אלו שטופלו בגישת תמיכה בכל הנשימות, עם הבדל ממוצע של 22.67- שעות (רווח בר-סמך 95% של 44.33- עד 1.01- שעות). לא תוארו הבדלים משמעותיים בתוצאים אחרים.

 

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים עם פרוטוקולי הנשמה וגמילה מוגדרים היטב, במטה להשוות בין שיטות ההנשמה הללו ביילודים.

 

Archives of Disease in Childhood – Fetal and Neonatal Edition 2023;108:408-415

 

הערות עורך:

למרות היתרון התיאורטי בשיטות הנשמה התומכות בכל נשימה כמו למשל Assist Control (AC), Patient Triggered Ventilation (PTV) או Pressure Support Ventilation (PSV) על שיטת הנשמה התומכת רק בחלק מהנשימות כמו SIMV הרי שבתוצאים המשמעותיים (כמו תמותה או BPD) לא היה הבדל בין שיטןת ההנשמה השונות. עדיין בשיטות ההנשמה התומכות בכל נשימה משך ההנשמה היה קצר יותר דבר שיכול להוביל לתוצאות משופרות בהמשך. באופן כללי ניתן לומר, כי עלינו עוד להשתכלל וללמוד לנצל את שיטות ההנשמה באופן טוב יותר, על מנת להנשים בצורה הטובה ביותר תוך גרימת הנזק הנמוך ביותר.

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה