נאונטולוגיה

האם יש סף FiO2 בו מומלץ מתן טיפול בסורפקטנט לפגים? (Archives of Disease in Childhood) – והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

פג

במאמר שפורסם בכתב העת Archives of Disease in Childhood: Fetal and Neonatal Edition מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי אין תועלת חד-משמעית לטיפול בסורפקטנט בכל סף של FiO2 (או Fraction of Inspired Oxygen) של 30-50%, כאשר בסף של 60% תועדו רמזים לסיכון מוגבר לתחלואה. עוד עולה מהנתונים כי אין יתרון למתן טיפול מונע בסורפקטנט.

 

החוקרים השלימו מטה-אנליזה של מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת גישות שונות לטיפול בסורפקטנט בפגים עם תסמונת מצוקה נשימתית במטרה לזהות אם יש ערך סף אופטימאלי של FiO2 למתן הטיפול התרופתי.

 

סקירה שיטתית שכללה חיפוש במאגרי Cochrane Central Register of Controlled Trials, MEDLINE, Embase ו-Science Citation Index Expanded התמקדה במחקרים אקראיים שכללו תינוקות שנולדו לפני 32 שבועות היריון.

 

התוצא העיקרי היה תמותת יילוד, תוך השוואה בין קבוצות פגים שקיבלו טיפול סלקטיבי בסורפקטנט בערכי סף שונים של FiO2. תוצאים משניים כללו תחלואה נשימתית וסיבוכים מג’וריים של פגות.

 

מבין 4,643 מקורות שעלו בחיפוש, 14 מחקרים עם 5,298 משתתפים נכללו בסקירה.

 

החוקרים לא זיהו הבדלים מובהקים סטטיסטית בין ערכי סף של FiO2 של 30%, 40% ו-50%. מניתוח סטטיסטי של תינוקות שטופלו בתקופה של שימוש נרחב בסטרואידים לפני הלידה ותמיכה נשימתית באמצעות nCPAP (או Nasal Continuous Positive Airway Pressure) לא תועדו הבדלים בשיעורי התמותה, תסמונת מצוקה נשימתית, או דימום תוך-חדרי בלבד, אך עלו רמזים לסיכון מוגבר לתוצא משולב של סיבוכים מג’וריים בסף FiO2 של 60%.

 

החוקרים קוראים להשלים מחקרם אקראיים אשר יכללו ערכי סף שונים למתן סורפקטנט במטרה לסייע בהנחיית תהליכי קבלת החלטות מבוססי-עדויות.

 

Archives of Disease in Childhood – Fetal and Neonatal Edition Published, 9 December 2022

 

הערות עורך:

לפי ההנחיות הארופאיות של טיפול בפגים, יש לתת סורפקטנט בפגים שזקוקים לתמיכה נשימתית של מעל ל-30% חמצן. לפי מטא אנליזה זו, אין יתרון במתן סורפקטנט בפגים הזקוקים ל-30% חמצן לעומת לתת סורפקטנט בפגים רק כאשר הם מגיעים ל-40% או 50% חמצן. בצורה כזו, פחות פגים יחשפו להנשמה פולשנית (אפילו אם היא קצרת מועד) או לאינטובציה לעומת הפרוטוקול הטיפולי של כל פג שזקוק לתמיכה נשימתית עם 30% חמצן. כלומר, עדיין לא ברור באיזה סף של חמצן יש לתת סורפקטנט לפגים הקטנים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה