נאונטולוגיה

מתן תוספי DHA לפגים עשוי לשפר את רמת האינטליגנציה בילדות (N Engl J Med) והערות עורך ניאונטולוגיה ד”ר ברזילי

פג

בפגים שנולדו לפני 29 שבועות היריון וקיבלו תוספי Docosahexaenoic Acid (או DHA) תועדו מדדי אינטליגנציה גבוהים יותר בגיל חמש שנים, בהשוואה לאלו שלא קיבלו תוספים אלו, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine.

 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי DHA הינו חלק מרקמת העצב, מאחר והצטברותו במוח הינה המשמעותית ביותר בטרימסטר השלישי להיריון, פגים הנולדים לפני 29 שבועות היריון אינם מקבלים את האספקה התקינה של DHA. חסר זה עשוי להשפיע על התפקוד הקוגניטיבי בהמשך, אך אין נתונים מספקים בנושא.

 

החוקרים בחנו את רמת האינטליגנציה בגיל חמש שנים בילדים שלקחו חלק במחקר שנועד לקבוע אם מתן DHA עשוי למנוע דיספלזיה ברונכופולמונרית. במחקר הקודם, פגים שנולדו לפני שבוע 29 להיריון חולקו באקראי ביחס 1:1 לקבלת תוסף אנטרלי של DHA במינון יומי של 60 מ”ג/ק”ג או תוסף ביקורת עד גיל מתוקן של 36 שבועות או שחרור לביתם.

 

ילדים מ-5 מבין 13 מרכזים במחקר המקורי הוזמנו לעבור הערכה של רמת אינטליגנציה על-פי מבחן Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence (או WPPSI) בגיל מתוקן של חמש שנים.

 

התוצא העיקרי של המחקר היה מדד Full-Scale Intelligence Quotient (או FSIQ). תוצאים משניים כללו את מרכיבי מבחן WPPSI.

 

מדגם המחקר המקורי כלל 1,273 משתתפים, מהם 656 ילדים שרדו ועברו הקצאה אקראית במרכזים שנכללו במחקר המעקב, כאשר עבור 480 מהם (73%) היו נתונים זמינים אודות מדד FSIQ, מהם 241 בזרוע הטיפול ב-DHA ו-239 בזרוע הביקורת.

 

מהנתונים עולה כי מדד FSIQ הממוצע עמד על 95.4 בזרוע הטיפול ב-DHA, לעומת 91.9 בזרוע הביקורת (הבדל מתוקן של 3.45, p=0.03).

 

תוצאות ניתוח התוצא המשני לא תמכו בנתונים שתוארו עבור התוצא העיקרי.

 

אירועים חריגים היו דומים בשתי הקבוצות.

 

החוקרים מסכמים וכותבים כי בפגים שנולדו לפני 29 שבועות היריון ונכללו במחקר להערכת השפעות Docosahexaenoic Acid (או DHA) על BPD  תועד מדדי אינטליגנציה גבוהים יותר בגיל חמש שנים, בהשוואה לאלו שלא קיבלו תוספים אלו.

 

N Engl J Med 2022; 387:1579-1588

 

הערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי:

כאשר אנו באים לנתח את תוצאות המחקר הנוכחי עלינו לזכור כי חלב אם תורם לאינטליגנציה (כפי שנמדדת ע”י מדד FSIQ) לעומת תמ”ל בשיפור של כ-3 נקודות. אותו שיפור שנמדד במחקר זה ע”י מתן תוסף של DHA לפגים שנולדו מתחת לשבוע 29. שיפור זה היה נכון ללא קשר לכלכלה שבה הוזן התינוק, אם זה חלב אם ואם זה תמ”ל. לכן, נראה הגיוני שכל מי שתומך במתן חלב אם על פני תמ”ל בפגים הצעירים בין היתר לשם שיפור ב-IQ ישקול בחיוב מתן תוספת DHA במינון של 60 מ”ג לק”ג בפגים שנולדו מתחת לשבוע 29.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה