נאונטולוגיה

גורמים המנבאים הישרדות תינוקות עם בקע סרעפתי מולד ותגובה לטיפול ב-Nitric Oxide (מתוך Eur J Pediatr ) והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

פג

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בתינוקות עם בקע סרעפתי מולד, מדדי חמצון ביום הראשון לטיפול בשיאוף בNitric Oxide (NO) מנבאים את הישרדות תינוקות עם בקע סרעפתי מולד, כאשר תגובה טובה יותר לטיפול תועדה בקרב אלו ששרדו.

 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת באשר לשימוש בNitric Oxide (NO) בשיאוף לטיפול ביתר לחץ דם ריאתי ביילודים עם בקע סרעפתי מולד. מטרתם כעת הייתה לזהות גורמים הקשורים עם הישרדות תינוקות עם בקע סרעפתי מוקדם ולבחון את ההשפעה של תגובה לטיפול בNitric Oxide (NO) בשיאוף.

 

החוקרים אספו נתונים אודות תינוקות עם בקע סרעפתי מולד אשר טופלו במרכז שלישוני לאורך תקופה של עשר שנים (2011-2021) ובחנו גורמים המשפיעים על הישרדות החולים. להערכת התגובה לטיפול בNitric Oxide (NO) בשיאוף החוקרים בחנו את רמות גזים בדם לפני ו-30 ו-60 דקות לאחר התחלת הטיפול, כמו גם את יחס PaO2/FiO2 ומדדי חמצון.

 

מדגם המחקר כלל 105 תינוקות אשר אושפזו עם בקע סרעפתי מולד; 46 תינוקות (43.8%) הלכו לעולמם.

 

בקרב תינוקות עם בקע סרעפתי מולד שהלכו לעולמם חציון יחס ריאה לראש המתועד לעומת הצפוי (O/E LHR, או Observed to Expected Lung to Head Ratio) היה נמוך יותר (p<0.001) וציון מדדי חמצון הגבוהים ביותר היה גבוה יותר ביום הראשון (p<0.001).

 

חציון מדד חמצון הגבוה ביותר ביום הראשון ניבא הישרדות לאחר תקנון לגיל ההיריון, מדד אפגר לאחר 5 דקות ויחס O/E LHR (יחס סיכויים של 0.948, רווח בר-סמך 95% של 0.913-0.983).

 

החוקרים מדווחים כי 72 תינוקות (58.6%) טופלו בNitric Oxide (NO) בשיאוף; 28 מהם שרדו עד לשחרור מבית החולים. חציון מדד PaO2 (46.7 לעומת 58.8 מ”מ כספית, p<0.001) וחציון יחס PaO2/FiO2 (49.4 לעומת 58.8, p=0.003) השתפרו לאחר טיפול בNitric Oxide (NO) בשיאוף.

 

אחוז השינוי ביחס PaO2/FiO2 לאחר התחלת טיפול בNitric Oxide (NO) היה גבוה יותר בקרב תינוקות ששרדו, בהשוואה לאלו שהלכו לעולמם (69.4% לעומת 10.2%, p=0.018).

 

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדדי חמצון גבוהים יותר ביום הראשון מנבאים הישרדות תינוקות עם בקע סרעפתי מולד. טיפול בNitric Oxide (NO) משפר חמצון בחלק מהתינוקות עם פגם מולד זה ותגובה חיובית לטיפול נפוצה יותר באלו ששרדו.

 

Eur J Pediatr, Oct 2022

 

הערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי:

לפי מחקר זה שכלל 105 תינוקות עם CDH, מצב הילד ביום הראשון ותגובתו לטיפול ב-NO הם מנבאים טובים להישרדות בהמשך. כלומר, תינוקות קשים יותר ושאינם מגיבים לטיפול ב-NO כבר ביום הראשון הם בעלי סיכויי הישרדות נמוכים. מחקר זה לא הצליח למצוא יתרון לשיטת הנשמה קונבציונלית או HFOV בטיפול ביילודים עם CDH.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה