נאונטולוגיה

האם יש עדיפות לגישת ניפוח ממושך בהשוואה להחייאה סטנדרטית בפגים? (JAMA Pediatr) והערת עורך נאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה, מהן עולה כי אין הוכחות לעדיפות גישת ניפוח ממושך (Sustained Inflation) על-פני החייאה סטנדרטית בפגים, לאחר שלא זיהו עדויות להבדל בתמותה לפני שחרור מאשפוז או תועלת במניעת סיבוכים אחרים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מרבית הפגים נדרשים לתמיכה נשימתית לאחר הלידה. הנשמה בלחץ חיובי מהווה את הגישה הסטנדרטית, כאשר במקומות רבים קיים נוהג חליפי הכולל ניפוח ממושך ראשוני (ניפוח במשך מעל 5 שניות). כעת הם ביקשו להשלים סקירה שיטתית ומטה-אנליזה להשוואת ניפוח ממושך אל מול הנשמה בלחץ אוויר חיובי (לסירוגין או באופן רציף) במניעת תמותה באשפוז ותחלואה בפגים.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, Embase, Cumulative Index of Nursing and Allied Health Literature ו-CENTRAL, לזיהוי מחקרים אקראיים שפורסמו עד 24 ביוני, 2019 וכללו פגים שנולדו לפני שבוע 37 להיריון והשוו בין גישת ניפוח ממושך אל מול החייאה סטנדרטית עם לחץ אוויר חיובי. התוצא העיקרי של המחקר הנוכחי היה תמותה לפני שחרור מאשפוז.

הסקירה כללה 9 מחקרים עם סך כולל של 1,406 תינוקות. שיעורי התמותה באשפוז לפני שחרור מבית החולים עמדו על 11.5% (85 מבין 736 תינוקות) בקבוצת ניפוח ממושך ועל 9.3% (62 מבין 670 תינוקות) להם ניתן טיפול סטנדרטי (הבדל בסיכון של 3.6%, רווח בר-סמך 95% בטווח בין 0.7%- ועד 7.9%).

החוקרים לא זיהו הבדלים בתוצא העיקרי בין תתי-קבוצות שסווגו לפי גיל ההיריון או מבנה המחקר. ניפוח יתר לווה בסיכון מוגבר לתמותה במהלך היומיים הראשונים לאחר הלידה (הבדל בסיכון של 3.1%, רווח בר-סמך 95% של 0.9% עד 5.3%). לא תועדו הבדלים בסיכון לתוצאים משניים אחרים.

לאור הסיכון להטיות ואי-דיוקים, החוקרים מבהירים כי איכות העדויות הייתה נמוכה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי העדויות הזמינות בספרות הרפואית אינן תומכות בשימוש שגרתי בגישת ניפוח ממושך לטיפול בפגים.

JAMA Pediatr. 2020;174

הערת עורך נאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי:

המחקר הגדול ביותר העוסק ב-sustained inflation בפגים הוא מחקר ה-SAIL שכזכור הופסק באמצע בשל עלייה בתמותה ב-48 השעות הראשונות לאחר הלידה בקבוצת ה-sustained inflation. מחקר זה נערך על ילודים צעירים יותר (פחות מ-27 שבועות) בניגוד למחקר הנוכחי שעוסק בפגים גדולים יותר (פחות מ-37 שבועות). יתכן שזו אחת הסיבות שהמחקר הנוכחי לא הראה עלייה כוללת בתמותה. בכל אופן, שיטת הטיפול ב-sustained inflation בעיקר בפגים קטנים לא הוכחה כיעילה ולא נראה לי שיש מקום להמליץ עליה כטיפול שגרתי לפגים קטנים הזקוקים לתמיכה נשימתית לאחר הלידה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה