נאונטולוגיה

חשיפה לליתיום במהלך ההיריון מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה ביילוד ומומים מולדים (Lancet Psychiatry)

חשיפה לליתיום במהלך ההיריון מלווה בסיכון מוגבר לאשפוזים חוזרים של היילוד וסיכון מוגבר למומים מולדים במהלך הטרימסטר הראשון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש יוני בכתב העת Lancet Psychiatry.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ליתיום הינו טיפול קו-ראשון יעיל בחולים עם הפרעה דו-קוטבית והפרעות פסיכיאטריות אחרות, אך קיים חשש מפני השפעה טרוטוגנית של התרופה וסיבוכים לאם וליילוד הובילו להגבלת השימוש בתרופה זו.

במסגרת המחקר הנוכחי זיהו החוקרים 22,124 הריונות משישה מדגמים, כולל 727 הריונות שנכללו בקבוצת חשיפה לליתיום (557 הריונות ממדגמי מרשמים ו-170 ממדגמים קליניים).

החוקרים מדווחים כי לא זוהה קשר בין חשיפה לליתיום ובין סיבוכים בהיריון או בלידה. עם זאת, החוקרים זיהו עליה בסיכון לאשפוזים חוזרים של יילודים בתוך 28 ימים מהלידה בעקבות חשיפה לליתיום, בהשוואה לקבוצת ההשוואה (שיעורי הימצאות של 27.5% לעומת 14.3%; יחס סיכויים של 1.62). חשיפה לליתיום במהלך הטרימסטר הראשון לוותה בסיכון מוגבר למומים מולדים (שיעורי הימצאות של 7.4% לעומת 4.3%; יחס סיכויים של 1.71) אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית בהערכת הסיכון למומים לבביים מג’וריים.

החוקרים כותבים כי כאשר לוקחים בחשבון את גדלי ההשפעה ודיוק הערכות מטה-אנליזה זו, ההחלטות לטיפול בנשים הרות עם הפרעות מצב רוח חייבות לקחת בחשבון את הסיכון המוגבר הכרוך בחשיפה לליתיום במהלך ההיריון בפרט עם חשיפה לליתיום במהלך הטרימסטר הראשון להיריון אל מול התועלת בהפחתת התלקחות המחלה.

Lancet Psychiatry. Published online June 18, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה