נאונטולוגיה

האם החייאה באמצעות מכשירים מכאניים מלווה בתוצאות פחות טובות? (Circulation)

דפיברילטור

השימוש במכשירי החייאת לב-ריאה מכאניים במקרים של דום לב מחוץ לכותלי בית החולים מלווה בתוצאות נוירולוגיות פחות טובות, בהשוואה להחייאה ידנית, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, שפורסם בכתב העת Circulation.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 80,861 חולים (גיל חציוני של 62 שנים), שפיתחו דום לב לא-טראומטי מחוץ לכותלי בית החולים, ב-35.1% מהמקרים בוצעה החייאה ע”י עובר אורח.  הם השוו את התוצאות בין אלו בהם בוצעה החייאה באמצעות מכשירים מכאניים (17,625 חולים) או ידנית (63,056 חולים).

בהשוואה להחייאה ידנית, בקבוצת החולים לאחר החייאה באמצעות מכשירים מכאניים תועד סיכוי גבוה יותר לדום לב ללא עדים (57.3% לעומת 55.7%), שימוש ב-AED (33.3% לעומת 28.3%), שימוש בנתיב אוויר מתקדם (87.4% לעומת 79%) וטיפול ליעד טמפרטורה טרם ההגעה לבית החולים (16.6% לעומת 12.2%).

החוקרים בחנו גם את השימוש של צוותי רפואה דחופה במכשירים מכאניים לצורך החייאה במהלך תקופת המחקר. בסיכומו של דבר, השימוש באמצעים מכאניים עלה מ-20.6% ל-23.4% והחייאה באמצעות מכשירים מכאניים בוצעה לפחות פעם אחת ע”י 41.9% מהמרכזים שנכללו במחקר.

חציון השימוש במכשירים מכאניים בהחייאה עמד על 43.9% במרכזים שהשתמשו במכשירים אלו. עם זאת, זוהו הבדלים רבים בין מרכזים, כאשר ב-21.7% מהמרכזים נעשה שימוש באמצעי החייאה מכאניים בלמעלה מ-75% ממקרי דום לב וב-37.7% נעשה שימוש באמצעים אלו בפחות מ-25% מהמקרים.

הישרדות עד לשחרור מבית החולים הייתה נפוצה יותר בחולים לאחר החייאה שלא בוצעה באמצעות מכשירים מכאניים (הישרדות כוללת: 11.3% לעומת 7.0%), כמו גם הישרדות נוירולוגית טובה יותר (9.5% לעומת 5.6%).

ניתוח לפי תתי-קבוצות להערכת תוצאות נוירולוגיות בעת השחרור מבית החולים, הוציא מהכלל חולים עם חזרה עצמונית של מחזור הדם לפני אמצעי החייאה מתקדמים. בניתוח זה הסיכוי לתוצאות נוירולוגיות חיוביות היה גם כן גדול יותר במקרים בהם לא נעשה שימוש באמצעי החייאה מכאניים (5.9% לעומת 4.6%).

ההישרדות הכוללת וההישרדות עם תוצאות נוירולוגיות טובות היו נפוצים יותר במוקדי רפואה דחופה בהם לא נעשה שימוש מעולם באמצעים מכאניים במהלך החייאה, בהשוואה לאלו שהשתמשו במכשירים אלו בפחות מ-25% מהמקרים או ב-25-50% מהמקרים. לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעורי ההישרדות בין מוקדים בהם בוצעה החייאה ידנית בלבד ובין אלו בהם בוצעה החייאה באמצעות מכשירים מכאניים ב-50-75% מהמקרים ובלמעלה מ-75% מהמקרים.

Circulation 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה