נאונטולוגיה

שכיחות גבוהה של טעויות במתן תרופות ע”י אחיות מוסמכות (Appl Nurs Res)

במאמר שפורסם בכתב העת Applied Nursing Research מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי משפחת התרופות הנפוצה ביותר שנקשרה עם טעויות בטיפול תרופתי שניתן ע”י אחיות מוסמכות הן תרופות קרדיווסקולאריות. טעויות אלו היו אחראיות ל-24.7% מהטעויות הניתנות למניעה, אם כי חלק גדול מטעויות האנוש לא גרמו נזק למטופלים.

החוקרים בחנו 1,276 מקרים של טעויות בטיפול תרופתי מחמישה בתי חולים, שנאספו בין נובמבר 2011 ועד יולי 2014. הם ניתחו את הנתונים משבע מחלקות בבתי החולים: מחלקות פנימיות-כירורגיות, יחידות טיפול נמרץ, טיפול ביניים, חדרי מיון, שיקום, יחידות טיפול לב ומחלקות ילדים.

טעויות במתן טיפול תרופתי היו הנפוצות ביותר במחלקות פנימיות-כירורגיות (35%), לאחריהן יחידות טיפול נמרץ (14.7%) וטיפול ביניים (13.3%). בנוסף, 65% מהטעויות לא גרמו נזק למטופלים ו-14% טעויות זוהה בטרם התרופה ניתנה למטופל. כ-10% מהטעויות בטיפול תרופתי גרמו נזק למטופל.

התרופות הנפוצות ביותר שנקשרו עם טעויות בטיפול תרופתי כללו Furosemide (34.6%), Enoxaparin (29.7%), אינסולין (15.2%) ו-Vancomycin (14.1%). Heparin, Enoxaparin ו-Warfarin הם בין התרופות הקרדיווסקולאריות הנפוצות ביותר שנקשרו עם טעויות בטיפול תרופתי, ככל הנראה בשל המינון המורכב, הצורך בהתאמת מינונים על-בסיס בדיקות מעבדה וניטור תדיר של המטופלים להערכת סיכון לדימום וקרישה.

החוקרים מציעים מספר פתרונות אפשריים: המשך הדרכה והכשרה, בעיקר אימונים על-בסיס סימולציות; חיוב המשך הדרכה בנושאי פרמקולוגיה, תוך דגש על תרופות בסיכון גבוה; מאחר ונוגדי-קרישה מהווים מקור נפוץ לטעויות הניתנות למניעה, יש להכשיר ולתרגל אחיות מוסמכות בטיפול בתרופות אלו. עוד ממליצים החוקרים על הוראות ממוחשבות לטיפול.

החוקרים כותבים כי אחיות משחקות תפקיד חשוב בבטיחות הטיפול בחולים ונושאות באחריות רבה למניעת טעויות בטיפול תרופתי. הקפדה על סביבת עבודה תומכת, משאבים הולמים להדרכה והכשרה ודיווחים הולמים על טעויות בטיפול תרופתי עשויים לסייע במתן טיפול יעיל ובטוח יותר.

Appl Nurs Res. 2017;33:180-185

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה