נאונטולוגיה

מה בין היסטוריה של נזק כלייתי ובין סיבוכים בהיריון? (Journal of the American Society of Nephrology)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Society of Nephrology עולה כי היסטוריה של נזק כלייתי חד עשויה להוביל לסיבוכים בהיריון, גם בנשים בהן התפקוד הכלייתי שב לערכים תקינים עוד לפני ההיריון.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 105 נשים עם היסטוריה של נזק כלייתי חד ו-24,640 נשים ללא היסטוריה של נזק כלייתי חד. כל הנשים ילדו בין 1998 ועד 2007, עם מאפיינים דומים מבחינת גיל, מדד מסת גוף, מצב משפחתי והשכלה.

בנשים עם היסטוריה של נזק כלייתי חד תועדה שכיחות מוגברת של סוכרת (12% לעומת 3%). ריכוזי קריאטינין טרם ההפריה היו דומים בנשים בשתי הקבוצות. נזק כלייתי חד הוגדר בנוכחות עליית ריכוז קריאטינין אל פי 1.5 מעל הערך הבסיסי.

נזק כלייתי חד התפתח כסיבוך של היריון קודם ב-12% מהנשים במדגם. ב-31% מהנשים שענו על קריטריוני החלמה מנזק כלייתי קודם לא זוהתה אתיולוגיה להפרעה הכלייתית ברשומה הרפואית, אך היה תיעוד לעליית ריכוז קריאטינין בהיקף שענה על הקריטריון שקבעו החוקרים.

מהנתונים עלה כי בנשים עם היסטוריה של החלמת נזק כלייתי חד תועדו שיעורים מוגברים של קדם-רעלת היריון (23% לעומת 4%) ולידה בשלב מוקדם יותר (37.6 שבועות לעומת 39.2 שבועות) בהשוואה לנשים עם היסטוריה של תפקוד כלייתי תקין.

לאחר תקנון לגורמים שונים הקשורים במטופלות, אירוע קודם של נזק כלייתי חד לווה בעליה של פי 5.9 בסיכון לקדם רעלת היריון ועליה של פי 2.4 בסיכון לסיבוכים בעובר.

כאשר התאימו החוקרים בין נשים עם החלמה מנזק כלייתי חד ובין ביקורות לפי גיל, גזע, מדד מסת גוף, לחץ דם דיאסטולי, ולדנות ונוכחות סוכרת, עדיין תועד קשר בין החלמה מנזק כלייתי חד ובין קדם-רעלת היריון (יחס סיכויים של 4.7) וסיבוכים בעובר (יחס סיכויים של 2.1).

החוקרים מאמינים כי הממצאים מדגישים את חשיבות הממצאים שיסייעו לרופאים המטפלים בנשים בגיל הפוריות.

Journal of the American Society of Nephrology

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה