נאונטולוגיה

המתמחים עתרו לבג”צ כנגד משרד הבריאות והר”י בתביעה לקיצור משך התורנויות ולהגבלת תדירותם החודשית (דהמרקר)

מתמחה עייף

אירגון המתמחים “מרשם” עתר אמש לבג”צ כנגד המדינה וההסתדרות הרפואית (הר”י). האירגון דורש לקצר את התורנויות שמבצעים המתמחים ל-12-16 שעות רצופות לכל היותר, ולהגביל את ההיקף השבועי ללא יותר מ-60 שעות בשבוע.

בנוסף לכך המתמחים דורשים להגביל את מספר התורנויות לעד 6 תורנויות בחודש במהלך השנתיים הראשונות להתמחות, ול-5 תורנויות בחודש לאורך השנתיים שלאחר מכן, ול-4 תורנויות חודשיות החל מהשנה החמישית להתמחות.

דרישה נוספת שמעלים המתחים היא כי בכל תורנות יוקצו למתמחה שעתיים רצופות למנוחה ושאלה לא יהוו תחליף לקיצור משך התורנות. המתמחים מימנו את העתירה ממומנת באמצעות קמפייןגיוס המונים אינטרנטי שרץ לפני כחצי שנה וזכה להיענות ציבורית רחבה.

בעתירה כותבים המתמחים כי “אורך התורנות גורם לפגיעה אנושה בזכותם של הרופאים ושל המטופלים לכבוד האדם, לבריאות ולשלמות הגוף”. הם מציינים כי לא קיימת שום קבוצת עובדים אחרת במשק שיש לה אישור לעבוד כל כך הרבה שעות ברציפות. בנוסף, מזכירים המתמחים כי קיימת כעת בעולם המערבי מגמה לקיצור התורניות, באמצעות שיטות שונות לעבר משך תורנויות שונים, שרובם בטווח של  בין 12-16 שעות. עוד הם מוסיפים כי על פי מחקרים שפורסמו בספרות הרפואית נמצא שקיצור תורנויות ל-16 שעות היו קשורים לשיפור בבטיחות הטיפול ולאיכות החיים של הרופאים המתמחים.

העתירה היא חלק מניסיון התארגנות של המתמחים להקמת ארגון עובדים עצמאי שיהיה נפרד מהר”י, שהיא אף אחת המשיבות לעתירה זו.

יו”ר הר”י, ד”ר ליאוניד אידלמן הגיב בדהמרקר כך :  “קיצור משך התורנויות נמצא על סדר יומה של ההסתדרות הרפואית במהלך שנים. בכל פתרון של בעיה אמתית של  עייפות במהלך עבודה ממושכת של רופא ישנם יתרונות וחסרונות. עד הסכם 2011 הייתה תמימות דעים בקרב הרופאים שהשינוי הראשון מחויב המציאות הינו הקטנת מספר התורנויות וכך הושג בהסכם. בנוסף לכך, עמדת ההסתדרות הרפואית היא שיש לקדם מנוחה במהלך התורנות וגם קבע גם כבוד השפוט ספיבק בבית הדין האזורי לעבודה. לגבי המודלים של קיצור משך התורנות אין אחידות דעים בקרב הרופאים לרבות לא בקרב המתמחים. ההסתדרות הרפואית הציעה למשרד הבריאות לצאת לפיילוט בנושא זה”.

לדיווח המלא בדהמרקר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה