נאונטולוגיה

סקירה חדשה תומכת בעדויות לתועלת של שירותי טל-רפואה (דו”ח מטעם ה-AHRQ)

מעדויות חדשות עולה כי צורות שונות של אמצעי טל-רפואה עשויות לספק תועלת קלינית לחולים עם מגוון מחלות רפואיות אקוטיות וכרוניות.  מסקנות סקירת AHRQ (Agency for Healthcare Research and Quality), בה הושלמה סקירה של הסקירות, פורסמה בחודש יוני האחרון.

התועלת העקבית ביותר תועדה עבור תקשורת וייעוץ או ניטור מרחוק אחר חולים עם מחלות כרוניות, דוגמת מחלות לב וכלי דם ומחלות נשימתיות, עם שיפור התוצאות דוגמת תמותה, איכות חיים והפחתת אשפוזים. למרות זאת, מהדו”ח עולה כי המחקרים שבחנו את מאזני עלות/תועלת של שירותי טל-רפואה היו פחות חיוביים בהשוואה לאלו שבחנו את התוצאות במטופלים.

החוקרים בחנו 58 סקירות שיטתיות שכללו 965 מחקרים ו-252,195 משתתפים. מרבית הסקירות פורסמו בין השנים 2009-2015. מבין הסקירות הללו, 32 כללו תוצאי עלות/תועלת.  ארבע סקירות (13%) זיהו תועלת מסוימת בתחום זה, 11 (34%) זיהו תועלת אפשרית, 10 (31%) לא היו חד משמעיים ו-7 סקירות (22%) לא מצאו תועלת או עליה בעלויות.

מהדו”ח עולה כי חלק קטן מהמחקרים הללו לקחו בחשבון את ההשפעה של העלות הכוללת או מאזן עלות-תועלת של התערבות; מרביתם תיעדו עלויות פרטניות או ניצול משאבים בנפרד. המידע אודות עלויות במספר מחקרים גם לא היה מלא. המחקרים לא בחנו את תוצאות טל-רפואה תחת מודלי תשלום חדשים.

מהנתונים עולה כי ניטור מרחוק אחר חולים אינו רק מביא לשינוי באופן מתן הטיפול, אלא גם משנה את צורך הטיפול, מאחר וניתן למדוד סימנים חיוניים לעיתים קרובות או באופן רציף לאורך זמן.

באופן ספציפי, חלק גדול מהיישומים לניטור מרחוק מאפשרים לחולים להעביר יותר נתונים למטפלים ומאפשרים ניטור בבית במקום בבית החולים. עם מידע זה, המטופלים יכולים להתאים את ההמלצות והטיפולים לחולים.

הכותבים מציינים שתי סקירות קודמות של סקירות אחרות להן מטרה דומה לסקירה הנוכחית. אחת הסקירות סיכמה מאמרי סקירה שפורסמו בין 2009-2012 ומצאה כי העדויות לשירותי טל-רפואה היו מבטיחות. דו”ח נוסף קבע כי העדויות אינן חד-משמעיות.

דו”ח מטעם ה-AHRQ

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה