נאונטולוגיה

חשיפה לקנאביס לפני הלידה משפיעה על התפתחות מוח הילדים (Biol Psychiatry)

במאמר שפורסם בכתב העת Biological Psychiatry מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר משמעותי בין חשיפה לפני הלידה לקנאביס ובין הבדלים בעובי קורטקס, בפרט באזור האונה הפרונטאלית, בילדים לפני גיל ההתבגרות.

החוקרים גייסו למחקר משתתפים ממחקר Generation R Study, ממחקר מבוסס-אוכלוסיה הנמשך בימים אלו. ילדים בגילאי 6-8 שנים הוזמנו להשלים בדיקת MRI. חשיפה לקנאביס לפני הלידה נמדדה על-פי דיווח עצמי של האם כמו גם בדיקת שתן. עוד בחנו החוקרים חשיפה אימהית לטבק באמצעות שאלונים שנשלחו בדואר בכל טרימסטר.

המחקר כלל שלוש קבוצות: 113 ילדים ללא-חשיפה, 96 ילדים לאימהות שעישנו טבק בלבד במהלך ההיריון ו-54 ילדים לאימהות שנחשפו לקנאביס במהלך ההיריון.

החוקרים כותבים כי חשיפה לקנאיבס לפני הלידה נפוצה בשילוב עם עישון במהלך ההיריון. במחקר הנוכחי, 14.8% מאלו שנחשפו לקנאביס לא עישנו טבק במהלך ההיריון, 74.1% המשיכו לעשן במהלך ההיריון.

מהתוצאות עלה כי הנפח הגלובאלי של המוח היה קטן יותר בילדים שנחשפו לטבק, בהשוואה לביקורות שלא נחשפו לטבק או קנאביס. עם זאת, לא זוהתה מגמה דומה בילדים שנחשפו לקנאביס.

בהשוואה לילדים שלא נחשפו לטבק או קנאביס, באלו שנחשפו לקנאביס עובי הקורטקס הפרונטאלי היה גדול יותר, כאשר באופן ספציפי, זוהה אזורי פרונטאלי עליון עבה יותר בהמיספרה השמאלית וקצה פרונטאלי עבה יותר בהמיספרה הימנית.

חשיפה לטבק לפני הלידה לוותה בעובי קורטקס דק יותר בהמיספרה שמאלית וימנית, בעיקר באזור פריאטלי עליון ואזור פרונטאלי עליון. קשר זה נותר מובהק סטטיסטית לאחר תקנון למשתנים שונים.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת טיב הקשר בין חשיפה לקנאביס לפני הלידה ובין מבנה המוח.

Biol Psychiatry. Published online June 16, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה