נאונטולוגיה

רמות חומצה פולית בדם האם מנבאות סיכון להשמנה בילדים (JAMA Pediatr)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Pediatrics מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש מהם עולה כי רמות חומצה פולית מספקות בדם האם עשויות להפחית את הסיכון להשמנה בילדות, בפרט בילדים לאימהות שמנות.

החוקרים בחנו נתונים אודות 1,517 זוגות אם-ילד ממדגם Boston Birth Cohort, שכלל בעיקר אוכלוסיית מיעוטים. המשתתפים גויסו בלידה בשנים 1998-2012 והיו במעקב מהלידה עד גיל 9 שנים (2003-2014).

החוקרים כללו במחקר רק זוגות אם-ילד עם לפחות ביקור אחד במרפאה מקבילה לטיפת חלב לאחר הלידה, מעבר לגיל שנתיים, עם נתונים מלאים אודות ריכוזי חומצה פולית בדם האם ומדד מסת הגוף. רמות חומצה פולית בדם האם נקבעו 2-3 ימים לאחר הלידה ושימשו כסמן עזר לרמות חומצה פולית בטרימסטר השלישי להיריון.

מניתוח הנתונים עלה קשר לא-לינארי, הפוך, בין רמות חומצה פולית בדם האם ובין עודף-משקל/השמנה, כאשר הסיכון לעודף-משקל/השמנה היה הגבוה ביותר בילדים לאימהות עם רמות חומצה פולית הנמוכות ביותר (פחות מ-9 ננוגרם/מ”ל) במהלך ההיריון (יחס סיכון של 1.45). החוקרים מציינים כי סף זה הינו מעל לסף המקובל כיום להגדרת חסר חומצה פולית (פחות מ-4.4 ננוגרם/מ”ל), המבוסס בעיקר על ההשפעות ההמטולוגיות של חומצה פולית. לא היה ערך מוסף לריכוזי חומצה פולית מעל החציון של 13.6 ננוגרם/מ”ל.

לאחר תקנון למשתנים שונים, החוקרים מצאו כי ההשפעה המשולבת של השמנה לפני היריון ורמות חומצה פולית נמוכות הובילה לעליה של פי שלוש בסיכון לעודף-משקל/השמנה, בהשוואה לילדים לאימהות בעלות משקל תקין ועם רמות חומצה פולית גבוהות יותר.

כאשר החוקרים בחנו את הנתונים מאימהות שמנות בלבד, הם מצאו כי בילדים שנולדו לאימהות עם רמות חומצה פולית של 9 ננוגרם/מ”ל ומעלה תועדה ירידה של 43% בסיכון לעודף-משקל/השמנה ועליה בממוצע סטיות התקן של מדד מסת הגוף, בהשוואה לילדים שנולדו לאימהות שמנות עם רמות חומצה פולית מתחת לסף זה (יחס סיכויים של 0.57).

JAMA Pediatr. Published online June 13, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה