נאונטולוגיה

מה בין צריכת דגים במהלך ההיריון ובין הסיכון להשמנה בילדים? (JAMA Pediatr)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Pediatrics מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בנשים הרות האוכלות למעלה משלוש מנות דגים בשבוע, כלומר למעלה מהמינון המומלץ ע”י הרשויות בארצות הברית, קיים סיכון מוגבר לצאצאים הגדלים במהירות ומפתחים השמנה בילדות.

להערכת הקשר בין צריכת דגים אימהית ובין השמנה בילדות, החוקרים בחנו את הנתונים מ-15 מחקרים שעקבו אחר למעלה מ-26,000 נשים הרות וילדיהן במרווחים של שנתיים, עד שהילדים הגיעו לגיל שש שנים. אוכלוסיית המחקר המאוחדת כללה תינוקות שנולדו בין 1996-2011 בבלגיה, צרפת, יוון, איטליה, הולנד, נורבגיה, פולין, פורטוגל, ספרד ומסצ’וסטס.

צריכת דגים הייתה שונה בין אזורים שונים. בבלגיה, למשל, רק מחצית מהנשים ההרות אכלו דגים בתדירות של מעל פעם בשבועיים, אך בספרד מחצית מהנשים אכלו דגים למעלה מארבע פעמים בשבוע.

עם צריכת דגים מתונה 1-3 פעמים בשבוע החוקרים לא מצאו כל קשר אם גדילה מהירה של התינוק או השמנה בילדות עד גיל שש שנים. אך בהשוואה לנשים שאכלו דגים עד פעם בשבוע בזמן ההיריון, בנשים שאכלו דגים למעלה משלוש פעמים בשבוע במהלך ההיריון תועדה עליה של 22% בסיכון ללידת ילדים עם גדילה מהירה מהלידה עד גדיל שנתיים.

באותה עת, נשים שצרכו דגים למעלה משלוש פעמים בשבוע ילדו ילדים בסיכוי גבוה ב-14% לעודף משקל או השמנת יתר עד גדיל ארבע שנים ועליה של 22% בסיכון לעודף משקל עד גיל שש שנים.

ההשפעה של צריכת דגים רבה הייתה בולטת יותר בבנות מאשר בבנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר הנוכחי מצביעים על גורם סיכון נוסף שיש לקחת בחשבון בהיריון הפוטנציאל למזהמים בדגים התורמים להשמנה בילדות עקב הפרעה בהתפתחות המערכת ההורמונאלית ברחם.

JAMA Pediatr 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה